Kleine regionale luchthavens zoals Groningen Airport Eelde leiden een onzeker bestaan en worden tegelijkertijd vaak onterecht gezien als aanjagers van de regionale economie. Dat concluderen onderzoekers Felix Pot en Sierdjan Koster van de Rijksuniversiteit Groningen.
Volgens de economisch geografen klopt het over het algemeen wel dat er een verband is tussen luchtvaart en economische groei. Maar deze groei is rond kleinere luchthavens in de meeste gevallen beperkt, zo stellen de onderzoekers.
De economische groei volgt meestal niet de groei van het vliegverkeer, maar andersom, zo stellen de onderzoekers. De economisch geografen stellen dan ook dat bij steun vanuit overheden regionale vliegvelden het maatschappelijk belang centraal zou moeten staan en niet het economisch belang zoals nu vaak het geval is. “Het wel of niet ondersteunen van een klein vliegveld is een politieke keuze, waarbij alle maatschappelijk belangen gewogen moeten worden”, stelt Pot. “Een puur economische kosten-baten analyse zal in veel gevallen echter negatief uitpakken.”
Tijdens de vijftiende editie van het Duchenne Gala Groningen, wat afgelopen zaterdag werd gehouden in…
Op de Eeldersingel heeft maandagmiddag een forse aanrijding plaatsgevonden tussen twee auto’s. (meer…)
Reizigers op de treintrajecten tussen Groningen en Winschoten, Veendam en Assen moeten tot waarschijnlijk donderdagmiddag…
De coalitiepartijen VVD, NSC en BBB willen toch een nieuw onderzoek naar de Lelylijn. Dat…
Bewoners van de wijk Corpus den Hoorn zijn afgelopen week een petitie gestart tegen de…
De rechtbank heeft een 22-jarige man uit Eelderwolde veroordeeld tot 3,5 jaar (42 maanden) celstraf…