De nieuwe WINK-treinen van Arriva, die vorig jaar in gebruik werden genomen, hebben sinds vorige week de mogelijkheid om gebruik te maken van de pantograaf.
Bij de aanbesteding is er voor gekozen om de treinen uit te rusten met een brandstofmotor, met batterijen die de energie op kunnen slaan die vrijkomt bij het remmen en een pantograaf. De pantograaf kan sinds vorige week gebruikt worden. Wanneer de WINK stil staat op station Groningen of Leeuwarden kan de pantograaf omhoog worden gezet waarmee het verbinding maakt met de bovenleiding. Vervolgens worden de batterijen opgeladen.
Op dit moment worden de batterijen alleen gebruikt voor het warm houden van de trein. Arriva heeft zich als doel gesteld om in 2025 CO2-neutraal te werken. Arriva wil met een proef bewijzen dat een trein met batterij-aandrijving ook geschikt is om te rijden op een niet-geëlektrificeerd baanvak. De huidige batterijen op de treinen zijn daar niet geschikt voor, maar een toekomstig batterijpakket zal dat wel zijn.
Na een koude week met winterse buien lijkt het zondag met 16 graden wel voorjaar.…
FC Groningen heeft zaterdagavond met ruime cijfers verloren van PSV. In Eindhoven was de landskampioen…
Nova Tech Lycurgus heeft zaterdagavond wederom 3 wedstrijdpunten kunnen bijschrijven. De Groninger volleyballers wonnen de…
De intocht van Sinterklaas in Meerstad is ondanks diverse problemen goed verlopen. Volgens Frits Gosman…
Door de winterse omstandigheden ging er zaterdag een streep door de meeste voetbalwedstrijden in de…
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…