De nieuwe WINK-treinen van Arriva, die vorig jaar in gebruik werden genomen, hebben sinds vorige week de mogelijkheid om gebruik te maken van de pantograaf.
Bij de aanbesteding is er voor gekozen om de treinen uit te rusten met een brandstofmotor, met batterijen die de energie op kunnen slaan die vrijkomt bij het remmen en een pantograaf. De pantograaf kan sinds vorige week gebruikt worden. Wanneer de WINK stil staat op station Groningen of Leeuwarden kan de pantograaf omhoog worden gezet waarmee het verbinding maakt met de bovenleiding. Vervolgens worden de batterijen opgeladen.
Op dit moment worden de batterijen alleen gebruikt voor het warm houden van de trein. Arriva heeft zich als doel gesteld om in 2025 CO2-neutraal te werken. Arriva wil met een proef bewijzen dat een trein met batterij-aandrijving ook geschikt is om te rijden op een niet-geëlektrificeerd baanvak. De huidige batterijen op de treinen zijn daar niet geschikt voor, maar een toekomstig batterijpakket zal dat wel zijn.
In het programma NOS Gronings gas: toen, nu, straks duikt Winfried Baijens begin december in…
Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…
Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…
Een klein appartement of studio kopen in Groningen is relatief prijzig in vergelijking met andere…
Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…
Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…