Foto: Arriva
De nieuwe WINK-treinen van Arriva, die vorig jaar in gebruik werden genomen, hebben sinds vorige week de mogelijkheid om gebruik te maken van de pantograaf.
Bij de aanbesteding is er voor gekozen om de treinen uit te rusten met een brandstofmotor, met batterijen die de energie op kunnen slaan die vrijkomt bij het remmen en een pantograaf. De pantograaf kan sinds vorige week gebruikt worden. Wanneer de WINK stil staat op station Groningen of Leeuwarden kan de pantograaf omhoog worden gezet waarmee het verbinding maakt met de bovenleiding. Vervolgens worden de batterijen opgeladen.
Op dit moment worden de batterijen alleen gebruikt voor het warm houden van de trein. Arriva heeft zich als doel gesteld om in 2025 CO2-neutraal te werken. Arriva wil met een proef bewijzen dat een trein met batterij-aandrijving ook geschikt is om te rijden op een niet-geëlektrificeerd baanvak. De huidige batterijen op de treinen zijn daar niet geschikt voor, maar een toekomstig batterijpakket zal dat wel zijn.
Volt, GroenLinks en Partij voor de Dieren in de Provinciale Staten willen duidelijkheid rond de…
De afgelopen twee weken is een bijzonder hoog aantal dode ganzen rond het Woldmeer in…
Zaterdagmiddag weer volop live sport bij OOG SPORT. Onder andere twee voetbalwedstrijden, daarvan hier een…
Leerlingen van CBS de Heerdstee kregen vrijdag een verkorte versie van de Matthäus Passion te…
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten dat de islamitische basisschool Al Kitaab…
Het winnende bouwwerk uit de halve finale van het televisieprogramma LEGO MASTERS: Out of the…