De klachten die vorig jaar bij de ombudsman Groningen binnenkwamen, gingen vaak over uitblijvende of late reacties door de gemeente. Dat blijkt uit het jaarverslag van ombudsman Marijke Hermans.
De oorzaken lopen uiteen: van vakantie van medewerkers tot zoekgeraakte post, maar ook van onvoldoende kennis over procedures tot het verkeerd doorzenden naar collega’s. Het belangrijkste advies van de ombudsman is: blijf in contact. Burgers blijven op de hoogte, en voelen zich serieus genomen, als ze tussentijds een bericht krijgen over de vertraging.
Ruim één vijfde van de klachtenonderzoeken van vorig jaar ging over overlast. Volgens de ombudsman kan de gemeente een deel van de zorgen hierover wegnemen. Ze kan bijvoorbeeld bij het plaatsen van voorzieningen, zoals een speeltuin, vooraf kunnen uitleggen hoe zij mogelijke overlast in de hand gaat houden.
Het aantal klachten over de gemeente was vorig jaar even hoog als het jaar ervoor. De ombudsman kreeg meermaals van burgers te horen dat zij blij waren dat het inloopspreekuur weer geopend was, na een periode van sluiting door corona.
Ook het aantal klachten over het Noordelijk Belastingkantoor is gelijk gebleven. Wel gebruikt het kantoor soms termen die voor de burger niet goed te volgen zijn. Het aantal klachten over WIJ is verminderd. Van de elf behandelde zaken gingen er vier over jeugdzorg en vier over de wet maatschappelijke ondersteuning.
De lekkages in de damwand bij de nieuwe Esperantotunnel zijn gedicht. Dat laat spoorbeheerder ProRail…
Tijdens de vijftiende editie van het Duchenne Gala Groningen, wat afgelopen zaterdag werd gehouden in…
Op de Eeldersingel heeft maandagmiddag een forse aanrijding plaatsgevonden tussen twee auto’s. (meer…)
Reizigers op de treintrajecten tussen Groningen en Winschoten, Veendam en Assen moeten tot waarschijnlijk donderdagmiddag…
De coalitiepartijen VVD, NSC en BBB willen toch een nieuw onderzoek naar de Lelylijn. Dat…
Bewoners van de wijk Corpus den Hoorn zijn afgelopen week een petitie gestart tegen de…