Categorieën: Nieuws

En opnieuw loopt het in Meppel in de soep: “Ik heb de nacht door moeten brengen op het station”

Opnieuw zijn er in de nacht van zaterdag op zondag problemen geweest met het treinvervangend busvervoer tussen Meppel en Groningen. Eén van de reizigers belandde in de vroege ochtend in Groningen, een ander heeft de hele nacht in Meppel staan wachten.

“Ik arriveerde met de laatste trein in Meppel. Dat was rond 01.00 uur”, vertelt Pablo. Pablo komt uit Chili en is internationaal student in Groningen. “We hadden een overstaptijd van twaalf minuten. We zijn echter direct naar het busstation gelopen waar vier bussen stonden te wachten. Terwijl we op het busstation arriveerden vertrok er net een bus. De andere drie bussen bleken niet meer te vertrekken. Toen realiseerden we ons dat we een probleem hadden.”

“Ik heb gezocht naar een hostel waar ik kon overnachten”
En niet alleen Pablo had een probleem. Uit videomateriaal blijkt dat er op dat moment in Meppel enkele tientallen mensen staan te wachten. “Er was geen personeel van de NS aanwezig dat ons kon helpen. Zelf ben ik de Nederlandse taal niet machtig, waardoor het voor mij een raadsel was wat er precies zou gaan gebeuren. Ik wist wel dat ik een probleem had en ben op zoek gegaan naar een hostel in Meppel om daar maar te overnachten. Lang kon ik niet zoeken omdat de batterij van mijn telefoon bijna leeg was. Bij de bussen had men wel een partytent met een oplaadbox geplaatst waarmee mensen hun devices konden opladen, maar die bleek niet te werken.”

Tekst gaat verder onder de tweet

“Rond 04.00 uur was ik in Groningen”
Uiteindelijk doemt er rond 03.30 uur een taxi op. “Iemand anders die stond te wachten vroeg aan mij, waar moet je heen? Ik zei, naar Groningen. “And then she replied, you are coming with us. Anders had ik daar waarschijnlijk ook nog heel lang gestaan. De taxichauffeur heeft mij naar Groningen gebracht. Ik maakte me zorgen over wie de rit zou betalen, maar daarop werd gereageerd dat de NS de kosten zou dragen. Rond 04.00 uur arriveerde ik in Groningen. Ik was blij dat ik in ieder geval thuis ben gekomen. Van een aantal andere reizigers heb ik begrepen dat het hen niet gelukt is, en dat zij de nacht op station Meppel hebben doorgebracht.”

“I have to spend the night homeless in Meppel”
Eén van die mensen is Marco uit Spanje. “Ik was gelukkig samen met een vriend”, vertelt Marco. “We arriveerden in Meppel rond 01.15 uur. We hebben een uur gewacht, en toen besloot ik om samen met mijn vriend onderdak te zoeken in de omgeving. We gingen naar een sportschool, waar ik mijn telefoon wat heb op kunnen laden. Op een gegeven moment werd gevraagd of wij wilden vertrekken. Volgens de medewerker controleert de politie met grote regelmaat of er geen mensen ‘wonen’ in de sportschool. Uiteindelijk hebben we tot 07.45 uur op het station gewacht.”

Hoe er gewacht werd daar is Marco duidelijk over. “We hebben de nacht doorgebracht op een bankje op het station. Het was koud, en er was niemand aanwezig. Ik vind dat gek. Er moet toch altijd iemand aanwezig zijn om informatie te geven? Je kunt inderdaad zeggen dat we aan ons lot zijn overgelaten. Van de NS heb ik geen enkele hulp gehad. Ze hebben hun excuses aangeboden. Maar wat moet ik daar mee? Ik hoop echt dat niemand dit ooit hoeft mee te maken.”

Tekst gaat verder onder de tweet

Communicatie
Volgens Pablo gaat er heel veel mis in de communicatie. “Ik weet dat de officiële taal het Nederlands is. En dat het onze verantwoordelijkheid is om de taal te leren en te begrijpen. Maar bij zulke calamiteiten zou informatie gegeven moeten worden in zowel het Nederlands als in het Engels. Of stel op zijn minst NS-personeel beschikbaar dat reizigers informeert. In Groningen wonen heel veel internationale studenten, die door zulke calamiteiten niet weten waar ze aan toe zijn. Ik ben gelukkig in Groningen gekomen, maar Marco is aan zijn lot overgelaten en heeft het zelf maar uit moeten vogelen.”

Excuses
De afgelopen week doken vergelijkbare verhalen op. De NS heeft excuses aangeboden voor de situaties. Volgens het bedrijf is er te weinig personeel beschikbaar voor het treinvervangend vervoer. Wethouder Isabelle Diks (GroenLinks) liet afgelopen woensdag weten daar niet zoveel mee te kunnen. Diks: “Deze werkzaamheden stonden al heel lang ingepland. Als bedrijf heb je een vervoersplicht. Dit eens maar nooit weer.”

Dit artikel is om 22.30 uur geüpdatet met een reactie van Marco.

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Feringa-gebouw weer open, constructiefout niet de oorzaak van vallende plafondplaten

Na een weekend gesloten te zijn is het Feringa Building op de Zernike Campus maandagochtend…

13 minuten geleden

DOT blijft jaar langer staan, drie jonge ondernemers nemen horeca over

Het markante gebouw DOT aan de Vrydemalaan in Groningen blijft voorlopig behouden. Na overleg met…

51 minuten geleden

Pas donderdagmiddag weer treinen tussen Hoofdstation en Europapark na verzakking

Reizigers op de treintrajecten tussen Groningen en Winschoten, Veendam en Assen moeten tot waarschijnlijk donderdagmiddag…

2 uur geleden

“Maandag eerst regen en later droog, vanaf woensdag waterkoud”

De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…

11 uur geleden

‘Airport Eelde produceert zestig procent meer geluid dan is beloofd’

De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…

11 uur geleden

Sinterklaas heeft eigen slaapkamer in Haren

Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…

13 uur geleden