FC Groningen heeft samen met partner Robey Sportswear de maatschappelijke bal ontwikkeld. Ze geven 5.000 voetballen cadeau aan de maatschappij.
Ieder kind in Noord-Nederland moet een voetbal thuis hebben liggen om lekker te gaan bewegen, aldus de partners. De maatschappelijke ‘Word Groter-bal’ is ontworpen door kunstenaar Klaas Lageweg. Clubicoon Arjen Robben is ambassadeur van de actie. FC Groningen hoopt dat de ballen voornamelijk terecht komen bij kinderen die opgroeien in armoede.
Ieder kind in stad en ommeland moet een bal thuis hebben liggen om mee te spelen. De Word Groter-bal staat voor groei. Om als mens te kunnen groeien moet iemand fysiek en mentaal fit zijn. Het belang van sport en bewegen is dan ook groot en een bal is hierbij een gemakkelijk en veelzijdig voorwerp om te gebruiken. Door sport leert een kind omgaan met winst en verlies, leert het vriendschappen opbouwen en keuzes te maken.
Arjen Robben: “Veel kinderen hebben te maken met overgewicht, daarom is het zo belangrijk dat iedereen de kans krijgt om te gaan bewegen. Dat kan als je een bal in je bezit hebt. Samen met vriendjes, vriendinnen, het maakt ook niet uit wat het is. Ik was echt niet alleen maar aan het voetballen en heb ook verstoppertje of blikspuit gespeeld. Ook dan ben je lekker aan het bewegen, rennen en dat is alleen maar goed en gezond.”
Sponsorrelaties die hun overeenkomst met de FC verlengen, krijgen van de club een zak met vijf ballen uitgereikt. Het is aan de onderneming hoe zij die ballen willen verdelen, maar het liefst onder kinderen die nog geen bal hebben. Voor partijen uit het bedrijfsleven of organisaties vanuit de (semi)overheid zijn de zakken met ballen te koop, onder dezelfde voorwaarden. De bal is opgebouwd uit verschillende vlakken, die verwijzen naar FC Groningen of het verzorgingsgebied van de club. Sportkledingpartner Robey Sportswear heeft de bal ontwikkeld en geproduceerd.