Categorieën: Nieuws

Gemeentebestuur neemt klachten ophalen oud papier Hortusbuurt serieus

De klachten die binnenkomen over het niet ophalen van het oud papier in Hortusbuurt worden door de gemeente serieus genomen. Dat laat wethouder Glimina Chakor (GroenLinks) woensdag weten.

Chakor reageerde daarmee op vragen van CDA-raadslid Etin Armut. “Als partij pleiten we al jaren voor een schone gemeente”, vertelt Armut. “De afgelopen periode ontvangen we echter geluiden dat er problemen zijn met het ophalen van oud papier in de Hortusbuurt, waarbij het papier begin mei helemaal niet is opgehaald. Bewoners nemen contact op met PreZero, maar worden vervolgens van het kastje naar de muur gestuurd. Hoe zit dit, en speelt dit probleem ook in andere wijken?”

“Voertuigen van PreZero passen niet door de straten”
Wethouder Chakor: “Het ophalen van het oud papier is via een aanbesteding gegund aan PreZero. Zij werken samen met organisaties die een inzamelingsvergunning hebben. Hier in Groningen is dat WerkPro. In de Hortusbuurt wordt het oud papier opgehaald door busjes van WerkPro. De reden dat dit met busjes gebeurt is omdat de wagens van PreZero te groot zijn voor de straten in de wijk. Wanneer oud papier niet is opgehaald kunnen mensen een melding maken bij WerkPro. Als mensen het gevoel hebben dat ze niet serieus worden genomen kunnen ze contact opnemen met Stadsbeheer.”

“We waren niet bewust dat de problemen zo groot zijn”
“Als we heel specifiek kijken naar de Hortusbuurt, dan zijn er dit jaar tot nu toe vier meldingen en één klacht binnengekomen. Het gaat om drie meldingen vanuit de Zoutstraat. Wij hebben daarop direct actie ondernomen. Gezien het aantal meldingen waren wij niet bewust dat de problemen zo groot zijn in de wijk. Kijken we elders in de stad, dan zijn er dit voorjaar problemen geweest met de inzameling in de oude wijken. Dit werd veroorzaakt door wisselingen van chauffeurs en onbekendheid met de route. Onlangs is gesproken met WerkPro om de stabiliteit en continuïteit te garanderen. In de overige wijken, dat is denk ik ook goed om te zeggen, zijn er geen problemen met de inzameling.”

“Adequaat reageren”
“Wat betreft de Hortusbuurt, wij nemen de klachten serieus. We hebben contact gezocht met WerkPro en afspraken gemaakt hoe ze reageren op klachten. En dat er meteen actie op ondernomen wordt. Er zal adequaat gereageerd worden. Dus we kunnen u verzekeren dat het oud papier in de Hortusbuurt opgehaald gaat worden.”

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Groningen in 2024: feesten, demonstraties en afrondingen

Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…

2 minuten geleden

Dierenopvangcentrum Groningen doet mee aan Serieus Request voor Dieren

De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…

50 minuten geleden

Bij het UMCG kun je in 2025 terecht met alle zorgverzekeringen, Martini Ziekenhuis nog in onderhandeling

Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…

4 uur geleden

GIJS Groningen verliest van Sweetlake Panters, maar play-offs kunnen nog

De ijshockeyers van GIJS Marne Groningen zakken opnieuw op de ranglijst na een thuisnederlaag tegen…

5 uur geleden

Beste oliebollen uit de gemeente eet je bij Jantjes Oliebollenkraam én bij Tuinland

Er is dit jaar niet één oliebollenkraam die er in de gemeente Groningen met de…

7 uur geleden

Wedstrijd tussen FC Groningen en Heracles gestaakt na commotie op tribunes

Bij een 1-1 gelijke stand is de competitiewedstrijd tussen Heracles en FC Groningen definitief gestaakt…

18 uur geleden