Op de zaterdag en zondag van het Hemelvaartsweekend wordt in de stad een gloednieuw Kamermuziekfestival gehouden. Initiatiefnemer Iteke Wijbenga kijkt er naar uit.
Hoi Iteke! We hebben het over een festival dat eigenlijk al eerder georganiseerd zou worden hè?
“Klopt. De bedoeling was dat het zou plaatsvinden tussen Kerstmis en Oud en Nieuw. Dat is voor veel mensen een donkere periode, waarbij veel mensen eenzaam zijn. Een mooie tijd dus om mensen op te vrolijken. Dat was het originele idee. Een week voor kerst werden we ineens, toch nog wel onverwacht, geconfronteerd met een harde lockdown. Daarop hebben we het festival af moeten blazen, en hebben we het verplaatst naar het Hemelvaartsweekend.”
Wat is de reden dat je dit festival hebt opgezet?
“Ik ben geboren en getogen in Groningen, en ben hier naar school gegaan. Ik heb gestudeerd aan het Prins Claus Conservatorium, en ben daarna voor studie en werk richting de Randstad gegaan. Vorig jaar januari kwam ik voor een bezoek naar Groningen. Een familievriend was ernstig ziek, en ik heb toen voor hem een werk van Bach gespeeld. Dat kwam ontzettend binnen. Tegelijkertijd realiseerde ik mij dat ik al tien jaar niet in Groningen gespeeld had, terwijl er in Stad heel veel familieleden en vrienden wonen. Daarnaast heb ik altijd de droom gehad om een Kamermuziekfestival te organiseren. Ook specifiek voor de laatste week van het jaar, omdat er dan geen andere festivals zijn.”
Het draait bij de concerten om intimiteit hè?
“Het wordt gehouden in de Lutherse Kerk en de Nieuwe Kerk. Als je daar komend weekend binnenstapt dan zullen de musici centraal zitten, waarbij het publiek er om heen zit. Op die manier willen we een hele intieme setting creëren. De locaties helpen daar enorm bij. Het zijn prachtige gebouwen, waarbij vooral de Lutherse Kerk een hele fijne indeling en akoestiek heeft. Daarnaast is het de bedoeling dat er na afloop nagepraat gaat worden waarbij bezoekers en musici met elkaar in gesprek gaan.”
Tekst gaat verder onder de video
De musici spelen werken van Brahms, Beethoven en Schumann …
“Klopt. Zelf ben ik altvioliste, waarbij ik onder andere speel in het Residentie Orkest. Ik heb bevriende topmusici gevraagd of zij in Groningen willen optreden. Dat wilden ze maar al te graag. De afgelopen twee jaar is de concertagenda behoorlijk leeg geweest, dus iedereen staat te trappelen. Daarnaast is er ook een bepaalde nieuwsgierigheid, want velen hebben nog nooit in Groningen gespeeld.”
Hoe gaat het met de kaartverkoop?
“Het gaat de goede kant op. Van heel veel mensen hoor ik dat het hen ontzettend leuk lijkt, maar vervolgens kopen ze niet direct een kaartje. Dus het is even afwachten hoe dat zich zal gaan ontwikkelen. Wat wel goed is om te vertellen is dat de gemeente Groningen via de Stadjerspas twintig kaarten gratis beschikbaar stelt voor mensen met een smalle beurs. Kinderen en studenten krijgen korting.”
En behalve concerten is er ook een masterclass …
“Klopt. Het ARCO Strijkkwartet gaat een masterclass krijgen van het Delta Piano Trio. Het leuke is dat deze masterclass toegankelijk is voor het publiek. Jonge talenten kansen geven is sowieso belangrijk denk ik. Daar kunnen misschien ook wel wat stappen in gemaakt worden. Kijk. Als je als kind niet in aanraking komt met het spelen van een muziekinstrument, dan blijft het heel lang onbekend. Eigenlijk zou muziekles op school net zo gewoon moeten zijn als een voetbalveld naast het schoolgebouw.”
Tot slot. Gaat dit een vervolg krijgen?
“Ja, het is de bedoeling dat dit een traditie gaat worden. Deze editie noemen we de lente-editie. Straks in december gaan we voor de kerst-editie, waarbij we dus in de week gaan zitten waar het festival eigenlijk voor bedoeld is.”
Het Kamermuziekfestival Groningen vindt plaats op 28 en 29 mei. Het wordt mogelijk gemaakt met subsidies van de Kunstraad en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Meer informatie is te vinden op deze website.