Kabinet hakt nog geen knoop door of openbaar vervoer volgend jaar ook financieel wordt ondersteund

nieuws
Foto: Rick ten Cate - tencatefotografie.nl

Het kabinet blijft het openbaar vervoer dit jaar financieel ondersteunen. Of dat volgend jaar ook het geval zal zijn is nog onbekend.

Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur in antwoord op vragen van Kamerlid Mahid Alkaya van de SP. Tijdens de coronaperiode maakten fors minder mensen gebruik van het openbaar vervoer. Het kabinet sprong in de bres met een steunpakket waarmee de bedrijven het hoofd boven water konden houden. Ondanks dat verreweg de meeste coronamaatregelen inmiddels verdwenen zijn blijft het steunpakket tot het einde van dit jaar gehandhaafd. Of het in 2023 wordt gecontinueerd is nog onbekend.

Staatssecretaris: “In 2023 97% reizigersherstel”
De provincie Groningen heeft de afgelopen periode grote zorgen geuit. Als het steunpakket in het nieuwe jaar gaat verdwijnen, dan komt in de nieuwe dienstregeling zo’n dertig procent van de bus- en treinritten te vervallen. Voor Alkaya was het reden om de staatssecretaris vragen te stellen. “De signalen vanuit de OV-sector zijn mij bekend”, schrijft staatssecretaris Heijnen. “Het kabinet helpt vervoerders met de verlenging van de BVOV (beschikbaarheidsvergoeding OV, red.) door de onzekere periode in 2022 heen, nadat ze eerder al geholpen zijn in 2020 en 2021. De actuele prognose van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) voor 2023 gaat uit van 97% reizigersherstel ten opzichte van 2019. In juni gaat het KiM deze prognose actualiseren. Ik blijf de situatie monitoren en blijf met de OV-sector in gesprek over een versneld herstel en de terugkeer naar de oorspronkelijke verhoudingen.”

Nieuwe prognose komt te laat
In Groningen vindt men de prognose die gesteld wordt te positief. Volgens de provincie heeft het openbaar vervoer een langere aanloopperiode nodig om weer op de oude reizigersaantallen te komen. Als Den Haag stopt met die compensatie, dan verwacht het OV Bureau Groningen Drenthe tot het jaar 2026 een tekort tot wellicht 40 miljoen euro. Volgens gedeputeerde Fleur Gräper (D66) van Verkeer kan de provincie dat tekort niet bijpassen. Dat betekent dat er fors moet worden gesneden in de dienstregeling van Qbuzz en Arriva. De nieuwe prognose van het Kennisinstituut, in juni, komt voor de provincie te laat, omdat de conceptbegroting op 1 juli af moet zijn. Met deze begroting wordt besloten waar de komende jaren bussen blijven rijden.