Koop lokaal bij de boer: “Hogere prijs in de supermarkt leidt tot een toename bij ons”

nieuws
Foto: Ingmar Vos - ingmarvosfotografie.nl

Eieren, een pak melk, groente en aardappelen. In de supermarkten rijzen de prijzen de pan uit. Bij de boeren die lokaal verkopen merkt men een voorzichtige toename van het aantal klanten. Een toename die versterkt wordt door een campagne op televisie en sociale media waarbij het lokaal kopen gestimuleerd wordt.

Erwin Bijman runt in Ten Boer een bedrijf waarbij er bij de boerderij melk, eieren, meelproducten en vlees van eigen vleesvee verkocht wordt. “Als ik ’s ochtends de deuren open dan staat er niet een lange wachtrij op het erf”, vertelt Bijman lachend. “Maar het neemt wel toe. Als ik puur kijk naar het aantal liters melk dat ik verkoop, dan merk ik een toename. Vrijdag en zaterdag zijn daarbij de beste dagen. Gemiddeld gaat het per dag om vijf of zes liter die we verkopen, met uitschieters richting de tien liter.”

“De mensen die hier komen die willen het ook echt”
Bijman denkt dat de verkoop voor een specifieke groep mensen is weggelegd: “In een supermarkt ligt alles onder één dak. Dat is makkelijk. Er zijn mensen die dan zeggen, oh ik ga niet meer speciaal naar jou toe. Dat is me te ver weg. Dus de mensen die hier langs komen die willen het echt, die maken heel specifiek de keuze. Dan heb je een groep die hier toevallig langs komt en uit nieuwsgierigheid wat koopt, en je hebt ook nog een groep die niet weet dat wij verkopen.”

“De melk verkopen wij puur natuur”
Toch herkent Bijman de verhalen wel. “Wij horen regelmatig over de prijsstijgingen. Dat de eieren in de supermarkt vier euro kosten en wij ze voor twee euro verkopen, om maar een voorbeeld te noemen. Ook komen er mensen speciaal voor de melk naar ons. De melk verkopen wij puur natuur, zonder dat we het verhit hebben. Dat smaakt anders, en dat wordt door een grote groep klanten gewaardeerd. Men vindt het lekkerder. Maar de illusie dat iedereen hier in de toekomst langs gaat komen om melk of eieren te halen, nee, die heb ik niet.”

Zuivelhoeve Zuidwending: “Nieuwe gezichten”
In Den Horn runt Berdien Buist zuivelhoeve Zuidwending. Zij verkopen zuivelproducten waaronder yoghurt, hangop, kwark, vla en melk. Ook wordt er vlees van eigen vee, en producten uit de regio, zoals sappen, ijs en brood verkocht. “De laatste tijd zie ik wel regelmatig nieuwe gezichten voorbij komen”, vertelt Buist. “Het is echter een beetje lastig in te schatten, omdat we een zelfbedieningswinkel hebben. Dus als je mij vraagt of het toeneemt qua aantal mensen dat koopt, ik denk het wel, maar het gaat in hele kleine stapjes.”

“Twee jaar lang was ik het uitje van de zaterdag”
Buist is benieuwd hoe zich dit de komende periode voort gaat zetten: “Twee jaar lang ben ik het uitje van de zaterdag geweest. Door corona zat alles op slot, en gingen mensen hier een deel van hun boodschappen halen. Nu alles weer open is, wordt ook de supermarkt weer handiger. Misschien herken je het zelf ook wel. Je komt na een lange dag thuis, even snel boodschappen halen. Ja, dan is die supermarkt toch wel heel handig want daar is alles te vinden. Dan rijd, of fiets, je niet even naar onze winkel. Dat we nu nog een lichte toename zien komt door het voorjaar. Het is mooi weer en mensen gaan er op de fiets op uit. Ik ben daarom benieuwd hoe het straks in de herfst zal zijn.”

Tegenwind
Dat de prijzen toenemen herkent Buist ook. “Het is heel naar en erg, zeker voor de mensen die al niet goed rond kunnen komen. Wat er nu in de wereld gebeurd moeten we denk ik zien als een waarschuwing. Dat we op de vingers getikt worden dat alles wat we hebben heel kwetsbaar is. We komen uit een wegwerpcultuur, waarbij alles voor het grijpen lag. Hele generaties zijn in die omstandigheden opgegroeid. En nu hebben we te maken met tegenwind.”

“Er is veel onwetendheid hoe melk geproduceerd wordt”
Tegenwind die de waardering voor de boer in de kaart speelt? “Het is niet alleen de boer, het is een hele keten die er voor zorgt dat je brood of je fruit in de supermarkt ligt. Het is waar we ook wel bang voor waren, maar sinds we de winkel hebben krijgen we meer waardering dan we verwacht hadden. Er is veel onwetendheid over hoe melk geproduceerd wordt, om maar een voorbeeld te noemen. Dat wordt ook versterkt door de social media-samenleving waarin we leven, waarbij iedereen van alles kan roeptoeteren. Wat dat betreft is er nog wel een wereld te winnen.”