Prorail: Miljard voor opknappen bestaand spoor, dan pas Lelylijn

nieuws
Foto Andor Heij. Hoofdstation, trein, koploper.

Prorail wil een miljard euro extra voor het spoor in Nederland. Zo niet, dan kunnen er geen nieuwe spoorlijnen, waaronder de Lelylijn, aangelegd worden.

Prorail zegt bij nieuwsuur dat eerst het bestaande spoor opgeknapt moet worden. “We hebben spoordijken, die liggen onder het spoor”, aldus directeur John Voppen. “Die liggen daar al 130 jaar en dat was altijd genoeg. Maar nu er meer en zwaardere treinen gaan rijden, moet je echt wat doen aan de stabiliteit van het spoor.”

ProRail zegt dat investeren in het huidige spoor meer oplevert dan nieuwe lijnen aanleggen. “Er zit nog zoveel potentieel in het bestaande spoor. Als we daar moderniseren dan kunnen we daar nog veel meer treinen op laten rijden. Dat is de beste manier. Want nieuw spoor kost heel veel geld. Dus als we ons bestaande spoor kunnen upgraden, is dat de effectiefste manier om al die reizigers en goederen te vervoeren.”

Het noorden wil de Lelylijn graag om de reistijd met het westen aanmerkelijk te verkorten. De mededeling van Prorail is dan ook een grote tegenvaller. “Wij reizen al 160 jaar via Zwolle naar de Randstad”, zegt gedeputeerde Avine Fokkens van de provincie Friesland. “Dat was logisch toen de Zuiderzee er nog lag. Maar dat is nu allang niet logisch meer. Wij in het noorden hebben een goede aansluiting nodig om de leefbaarheid op peil te houden. Het kan niet zo zijn dat je vanuit Rotterdam sneller in Parijs bent dan in Leeuwarden.”

De provincie Groningen kon donderdag nog niet reageren op de mededeling van Prorail aan het kabinet.