Afgelopen zaterdag betekende een dieptepunt voor restaurant Vive la Vie in de Oosterstraat: een derde van de stoelen bleef leeg, omdat mensen die een tafel hadden gereserveerd niet op kwamen dagen. Eigenaren Lara en Jeroen hebben daarom besloten om, als tweede restaurant in de Stad, een aanbetaling te vragen voor een reservering.
“Afgelopen zaterdag was voor ons een dieptepunt”, schrijven eigenaren Lara en Jeroen Sportel dinsdagochtend op hun website. “Een derde van de stoelen bleef leeg, hoewel we al drie weken volgeboekt waren en in die tijd veel andere gasten hebben moeten teleurstellen omdat we ‘vol’ zaten. Dit is niet alleen vervelend vanwege het aanzienlijke omzetverlies, maar daar bovenop ook nog alle reeds gemaakte kosten voor inkoop en personeel. Het doet ons pijn dat we de gerechten die met liefde en passie door ons zijn voorbereid in de prullenbak moesten gooien.”
Volgens de Sportels zijn gasten die op het laatste moment toch geen gebruik maken van een reservering in de hele horeca een toenemend probleem. “Bij ons zorgt het er ieder weekend voor dat wij druk in de weer zijn met het vullen van de lege stoelen, door het nabellen van de gasten op de wachtlijst en het posten van berichtjes op social media. Maar als gasten een uur van tevoren afbellen, blijft de tafel vaak de hele avond leeg staan. Hetzelfde geldt voor de tafels die klaar staan voor gasten die niet komen zonder af te zeggen (de zgn. ‘no-shows’). Ook dit gebeurt helaas bijna wekelijks.”
Reservering op vrijdag of zaterdag kost nu 25 euro
Vive la Vie is, na Noor in Hoogkerk, het enige restaurant in Groningen waar vanaf volgende maand moet worden aanbetaald voor een reservering, vertellen de eigenaren dinsdagochtend aan de Groninger Internet Courant. Mensen die vanaf 1 juni een tafel reserveren in het restaurant aan de Oosterstraat, moeten 25 euro aanbetalen. Een reservering annuleren kan tot op de dag van de reservering vóór 10 uur ’s ochtends. De aanbetaling gaat dan gewoon terug naar de annuleerders.
“Het is een keuze waar wij lang over getwijfeld hebben, omdat dit indruist tegen ons idee van gastvrijheid”, aldus de eigenaren. “Bovendien zorgt dit systeem voor extra kosten en administratie voor ons. Maar na lang wikken en wegen hebben we nu besloten om het wel te gaan doen.Wij hopen dat het gaat opleveren dat gasten die toch niet kunnen komen op tijd zullen annuleren.”
De Sportels denken niet dat gasten het vervelend vinden om vooraf te betalen: “Het zal wel even wennen zijn. Maar omdat het bedrag na afloop van het diner gewoon weer van de rekening wordt afgetrokken, zorgt het voor een meevaller op de avond zelf.”