Dat de Paddepoelsterbrug op zijn vroegst pas in 2026 in gebruik kan worden genomen leidt tot verbaasde reacties. Afgelopen week liet het gemeentebestuur weten dat men er niet op hoeft te rekenen dat er voor 2026 een brug ligt.
“Ik ben echt verbaasd”, reageert raadslid Andrea Poelstra van D66. “Als fractie vinden wij deze vertraging onacceptabel. De gemeente Groningen heeft geld gekregen van Rijkswaterstaat om het zelf uit te kunnen voeren. Om snelheid te maken. En nu duurt het nog steeds heel erg lang.” Poelstra is van plan om het onderwerp maandagavond ook aan te snijden tijdens de wekelijkse fractieavond.
D66: “Hellingbanen hebben invloed op het landschap”
Afgelopen weekend uitten buurtbewoners al hun zorgen. Men vindt het veel te lang duren. Uit de plannen blijkt tevens dat de nieuwe brug op een hoogte van tien meter komt te liggen, waarbij er hellingbanen zullen worden aangelegd om de brug te kunnen passeren. Poelstra: “Als fractie vinden we het heel belangrijk dat het kenmerkende landschap behouden blijft. Een hellingbaan zal invloed hebben op het landschap. De komende periode wil ik mij verder verdiepen in dit dossier. Want je kunt zeggen, het plan moet terug naar de tekentafel, maar dan ontstaat er nog meer vertraging. Daarom wil ik gaan kijken wat er binnen de bestaande plannen mogelijk is. Aan welke knoppen nog gedraaid kan worden. En ik wil ook gaan onderzoeken of het geluid van de omwonenden van de brug goed vertegenwoordigd wordt in de raadszaal.”
Het Groninger Landschap: “Welke prioriteiten worden hier aan gegeven?”
Marco Glastra is directeur van Het Groninger Landschap. “Dat we zo lang moeten wachten op een nieuwe brug, dat snap ik echt niet. In Italië stort een brug in, en twee jaar later hebben ze dat probleem opgelost. Hier hebben we het over een brug voor fietsers en voetgangers die vier jaar na de aanvaring nog steeds niet hersteld is. Ik vraag me af welke prioriteiten hier aan worden gegeven.”
“Een hoog exemplaar zal je goed moeten inpassen”
Voor Glastra is het belangrijkste dat er een brug komt. “We zijn het helemaal eens met de bewoners. Er moet snel weer een brug komen waarmee men over het Van Starkenborghkanaal kan. Dat is de grootste prioriteit. In de plannen wordt nu gesproken over een tien meter hoge brug. Wij vinden het belangrijk dat de brug toegankelijk moet zijn. Dat iedereen er op een goede manier gebruik van kan maken. Ga je voor een hoog exemplaar dan zal je dit heel goed moeten inpassen in het landschap, door bijvoorbeeld een heel rank en slank ontwerp. Aan de andere kant, een lage brug doet ook wat het moet doen. En dat werkte voorheen prima.”
Invloed op weidevogels
Op de vraag of een tien meter hoge brug ook verstorend kan zijn voor de weidevogels is Glastra helder: “Dat kan, maar dat heeft vooral te maken met de positionering van de brug. Waar leg je de brug neer. Men focust zich nu op een gebied waar populieren staan. Die bomen zijn hoger dan tien meter. Daarom verwacht ik niet dat het invloed zal hebben op de weidevogels. Maar ga je het op een andere plek plaatsen, dan zou het inderdaad effecten kunnen hebben op het leefgebied van broed- en weidevogels.”