Een voicemailsysteem als alternatief voor een telefoonlijn waar mensen naar toe kunnen bellen als zij geluidsoverlast van evenementen ervaren. Dat is waar de gemeente Groningen aan wil werken.
Dit maakte wethouder Glimina Chakor (GroenLinks) van Evenementen woensdagmiddag bekend op de Politieke Woensdag, na vragen van de Stadspartij 100% voor Groningen. Raadslid Hans Moerkerk: “Als Stadspartij hebben we veel contact met de mensen van Stadspark Natuurlijk. Hen was ter ore gekomen dat het telefoonnummer waar je naar kunt bellen bij geluidsoverlast is ingeruild voor een digitaal formulier. Daar is men blij mee, maar men mist het telefoonnummer, omdat niet iedereen de beschikking heeft over bijvoorbeeld een computer.”
Wethouder Chakor: “Dienstverlening was niet optimaal”
Wethouder Chakor: “De reden waarom we dit hebben gedaan is om de dienstverlening te verbeteren, om de meldingen goed te kunnen behandelen. Bij overlast kan er nu alleen digitaal een melding worden ingediend. De meldingen worden direct uitgelezen door een BOA, die daar vervolgens meteen op kan acteren. Wat we zien is dat bij het belsysteem er allemaal vragen worden gesteld over welk evenement het is, wanneer het stopt. Dat kost tijd. De dienstverlening was daardoor niet optimaal, waarbij het ook voorkwam dat de lijn bezet bleek te zijn waardoor niet iedereen te woord kon worden gestaan. Dat is iets wat wij niet willen en wat voor de BOA ook frustrerend is.”
Voicemailsysteem
Chakor vertelt verder: “Om de dienstverlening te verbeteren hebben we het digitale formulier geïntroduceerd. Een systeem wat op andere plekken in de organisatie ook al wordt gebruikt, en als voordeel heeft dat iemand nu altijd een melding kan doen. Wel willen we gaan kijken of mensen via een voicemailsysteem kunnen bellen en daar een bericht in kunnen spreken. Deze berichten worden vervolgens uitgelezen en worden ook geregistreerd. In de toekomst willen we gaan kijken of dit bevalt.”
Hans Moerkerk: “Ik vind dit heel gek”
Moerkerk: “Maar op dit moment kan er niet gebeld worden omdat het opgeheven is. En ik vind dat gek. Want uit alles blijkt dat de behoefte om te bellen heel groot is, je heft de lijnen op, waarmee je vervolgens zegt dat het probleem is opgelost. In zo’n geval moet toch de capaciteit vergroot worden? Ik verbaas me hier echt over.”
Chakor: “Lijn bezet”
Chakor: “Onze BOA’s doen heel goed werk. Maar het probleem is dat als mensen telefonisch een melding doen, dat de lijn dan bezet is. Dat andere mensen op dat moment geen melding kunnen doen. Dat is voor niemand prettig. Daarom willen we gaan werken met een voicemailsysteem, waar mensen berichten op in kunnen spreken. In combinatie met het digitale formulier voorkomen we dat een dienst onbereikbaar is.” Moerkerk laat weten het niet eens te zijn met de gang van zaken, en stelt voor om er later op terug te komen.