De digitalisering van de samenleving dendert in volle vaart door. Ook overheidsinstanties zijn voor een groot deel vooral online te bereiken. Voor veel mensen biedt dat het nodige gemak, anderen hebben er iets meer moeite mee.
Voor deze problemen hebben Forum Groningen en Wij Groningen samen het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) opgericht. Daar helpen medewerkers mensen die vragen hebben die te maken hebben met digitale overheid. Dat kan bijvoorbeeld gaan over het aanvragen van een DigiD, belastingen, het rijbewijs, AOW of bijvoorbeeld tijdens de coronacrisis was de dienst erg druk met het helpen bij vaccinatiebewijzen.
Petra werkt op donderdag bij het Informatiepunt in de bibliotheek in Selwerd: “Sommige mensen hebben geen laptop, sommige mensen willen het niet, kunnen het niet en sommige mensen willen toch wel graag een beetje hulp.” Collega Vincent, werkzaam bij de Forumbibliotheek Selwerd ziet met eigen ogen dat mensen zich er soms voor schamen: “Die drempel om hulp te zoeken is er best wel, en juist daarom zeggen wij: stap die drempel over en kom langs. Kunnen wij het niet regelen dan proberen we ze door te sturen naar de juiste instantie, daar is het IDO voor.”
Het zat er al weken aan te komen, maar PKC'83/Team Amoeri kan de degradatie uit…
Een terugkeer naar stralende, bijna zomerse weersomstandigheden met Pasen ligt niet in het verschiet. De…
De gemeenteraad vindt in meerderheid dat er een goed plan ligt voor het bereikbaar houden…
Het participatietraject rond het ontwikkelen van het terrein van de voormalige Hoefijzerfabriek tot een nieuwe…
Als het aan het gemeentebestuur ligt, krijgt de Parkweg over drie jaar een behoorlijk andere…
Het nieuwe Zuiderplantsoen in Groningen is bijna af. Rijkswaterstaat vloog een week geleden weer eens…