De NS gaat haar afspraken met busvervoerders herzien om herhaling van het vervoersdebacle rond Groningen, tijdens de treinvrije periode van mei, te voorkomen. Dat heeft de vervoerder verzekerd aan staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat.
Tijdens de treinvrije periode van mei van dit jaar was er sprake van grote vertragingen voor treinreizigers van en naar Groningen, doordat er te weinig treinvervangend busvervoer werd ingezet. Volgens de NS kampten de bedrijven die het busvervoer verzorgen met grote personeelstekorten en had Arriva te weinig capaciteit om met meer of langere treinen van en naar Leeuwarden te rijden. Tegelijkertijd wezen de bedrijven die het vervangende busvervoer regelen naar de NS, omdat de treinvervoerder veel te laat zou zijn geweest met het vastleggen van de busritten. De bussen waren daardoor al geboekt voor andere reizen.
Heijnen reageerde deze week op Kamervragen van GroenLinks-Kamerlid Kauthar Bouchallikh. Volgens Heijnen wil de NS ervoor zorgen dat de busvervoerders die de NS inhuurt om treinen te vervangen eerder zijn vastgelegd. Een deel van de problemen van mei werd namelijk veroorzaakt door het feit dat de NS te laat was met het inkopen van busritten bij de touringcarbedrijven.
Daarnaast wil de NS onderzoeken of er busbedrijven (en chauffeurs) uit het buitenland ingezet kunnen worden, als er weer een treinvrije periode op de planning staat. De problemen van mei werden ook gedeeltelijk veroorzaakt door een tekort aan chauffeurs bij de Nederlandse busvervoerders. NS betwijfelt echter of dat soelaas biedt, omdat ook hier krapte is op de arbeidsmarkt en omdat de chauffeurs wel aan de Nederlandse kwaliteitseisen moeten voldoen.