Het kan flink in de papieren gaan lopen als besloten wordt om gokreclames in de publieke buitenruimte te verbieden. Dat zegt wethouder Berndt Benjamins (D66) van Economie woensdagmiddag.
Benjamins reageerde daarmee op vragen van de fractie van de SP en de ChristenUnie: “Sinds de opening van de online gokmarkt, in oktober vorig jaar, regent het gokreclames op televisie, radio en internet”, vertelt fractievoorzitter Jimmy Dijk van de SP. “Dit leidt tot een flinke toename van het aantal gokverslaafden, met name in de leeftijdsgroep 20 tot 35 jaar. Dan hebben we het over een stijging van het aantal hulpvragen met vijftig procent. Men is hier dus vatbaar voor. En persoonlijk word ik er ook helemaal knettergek van. Ik zat gisteravond voetbal te kijken, en de gokreclames vliegen je om de oren, waar ook nog eens grote voetbalidolen van mij in figureren. Het openbreken van contracten is misschien heel groots, maar kunnen we verhuurders niet verleiden tot een maatschappelijke verantwoordelijkheid?”
Wethouder Benjamins (D66): “Vanuit Den Haag wordt gewerkt aan regelgeving”
Wethouder Benjamins: “Overdaad schaadt. Waarbij wij weten dat Den Haag dit onderwerp ook op de radar heeft staan. De opening van de online gokmarkt had een duidelijk doel om mensen in plaats van te laten spelen bij illegale aanbieders te verleiden tot een legaal aanbod. Door de overvloedige reclames kan dit doel in gevaar komen. Zoals u wellicht weet werkt de minister op dit moment maatregelen uit waarbij het onmogelijk wordt om rolmodellen te gebruiken in de reclames.”
“Financiële consequenties”
Benjamins vertelt verder: “Als het gaat om buitenreclames, met aanbieders zijn contracten afgesloten. In zekere zin zijn er per contract mogelijkheden om aanvullende bepalingen op te nemen, waarbij dit bij enkele bepalingen ook al is gebeurd. Per contract kan dit echter verschillen. Om een indicatie te geven, de twee belangrijkste contracten die we hebben, daarbij loopt de eerste af op 30 juni 2023, het contract van de abri’s loopt tot 30 juni 2033. Het opzeggen van deze contracten, of het doen van aanpassingen, kan leiden tot behoorlijke financiële consequenties.”
Jimmy Dijk (SP): “Is een aanbieder gevoelig voor tendensen?”
Dijk: “Maar als het gaat om de maatschappelijke verantwoordelijkheid, waarbij ook een aanbieder van reclames een verantwoordelijkheid heeft, heeft u dan enig zicht of een aanbieder hier gevoelig voor is, voor tendensen die leven in de samenleving?” Benjamins: “Ik denk dat een maatschappelijke tendens of trend zeker een sentiment kan zijn dat iets kan veranderen. Er kan wel eens maatschappelijke druk komen waardoor dit in beweging kan komen.”
Benni Leemhuis (GroenLinks): “Kan de raad mee worden genomen?”
Benni Leemhuis (GroenLinks): “Ik hoor u nu twee data noemen. Kunt u ons als raad hier ook in meenemen? Dat de raad mee kan praten over de invulling, en dat we niet ineens geconfronteerd worden met bijvoorbeeld bewegende reclame abri’s?” Benjamins: “Dat ga ik doen.”
De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…
De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…
Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…
In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…
Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…
De fractie van D66 in de gemeenteraad noemt het erg goed nieuws dat er een…