De Campina Open Boerderijdag bij de familie Hoving in Haren heeft op Pinkstermaandag 2.700 bezoekers getrokken. Marjan Hoving-Veldman spreekt van een groot succes.
Hoi Marjan! Hadden jullie zoveel bezoekers verwacht?
“Het was vandaag echt fantastisch, het kon niet beter. De weersomstandigheden zaten mee, en uiteindelijk hebben 2.717 mensen vandaag een bezoek gebracht aan ons bedrijf. Ja, we hebben de aantallen precies bijgehouden. En het was super leuk om al dat enthousiasme te zien, heel erg leuk.”
Hoe verklaar je het succes?
“Als bedrijf hebben wij het altijd belangrijk gevonden om contact te hebben met de mensen. Ik weet niet of je weet waar ons bedrijf gesitueerd zit, maar wij zitten aan de Oosterweg. De afgelopen decennia is de bebouwing steeds dichterbij gekomen, waarbij we altijd contact hebben gezocht met de bewoners. Het afgelopen jaar heeft dit een impuls gekregen door de opening van onze boerderijwinkel. Wellicht ken je het concept ‘Koop lokaal’. Hier krijgen we veel positieve feedback op, en ook zien we dat de interesse in lokaal voedsel toe neemt.”
Jullie krijgen dus al veel mensen over de vloer. Wat voegt deze open dag daar aan toe?
“Je kunt vandaag gewoon iets meer. Normaal bezoeken mensen de boerderijwinkel, waardoor ze al heel veel zien van het bedrijf, maar vandaag kan er nog veel meer. Om de twintig minuten waren er rondleidingen. En dat is ook heel educatief. We hebben vandaag bijvoorbeeld veel kinderen mogen verwelkomen. Er zijn veel kinderen die denken dat de melk in de supermarkt wordt gemaakt. Vandaag kunnen we hen laten zien hoe dat echt gaat. Dat er eerst een kalfje moet worden geboren, waarna de melkproductie bij de ‘moederkoe’ op gang komt. Het is een basis die eigenlijk iedereen zou moeten weten, maar we zien dat lang niet iedereen het weet.”
Tekst gaat verder onder de foto
Kinderen konden zich tijdens de open dag laten schminken. Foto: Marjan Hoving / ingezonden
‘Koop lokaal’. Toevallig sprak ik vorige week met bedrijven in Ten Boer en Den Horn. Zij gaven aan een duidelijke toename in het aantal klanten te zien. Dat zien jullie dus ook?
“Het is voor ons lastig beoordelen of er een toename is, omdat we pas een jaar geleden begonnen zijn. Maar we hebben zeker een goede start gemaakt. De vraag is echter wat de toekomst gaat doen. De laatste jaren is er een tendens aan de gang waarbij het lijkt alsof boeren van hun land worden gejaagd. Of dat slim is? De vraag is waar je dan je voedsel vandaan haalt. Hoe zit het met de borging. Ga je dan je melk en vlees uit het buitenland halen? Zodat je ook op dat vlak afhankelijk wordt van de handel met het buitenland? We hebben allemaal gezien wat er momenteel in Afrika aan de hand is. Landen die afhankelijk zijn van de graanproductie in Oekraïne, maar nu geen graan krijgen omdat Oekraïne is binnengevallen door het Russische leger, waardoor de Afrikaanse bevolking nu honger lijdt. Wil je dat?”
Indirect doel je nu ook op de discussie die afgelopen week gevoerd werd waarbij er gesproken werd over het uitkopen van boerenbedrijven vanwege de stikstofcrisis. Zorgt dit in jullie bedrijf ook voor slapeloze nachten?
“Slapeloze nachten niet, maar er is wel veel onzekerheid. Wat gaat de toekomst doen? De volgende generatie is net in ons bedrijf ingestapt. Maar het is gewoon heel lastig voorspellen wat er de komende decennia gaat gebeuren. En dat is heel erg vervelend voor je bedrijfsvoering. Je hebt plannen, je hebt ideeën. En dat wordt door zulke geluiden, zulke onzekerheden, toch afgeremd. Hoe ga je verder met je bedrijf? Iets dat beslist wordt door ambtenaren in Den Haag die nog nooit op een boerenbedrijf zijn geweest. Heel naar.”
Open dag
De open dag bij de familie Hoving vond voor de derde keer plaats. Bezoekers konden een rondleiding krijgen, en er waren diverse activiteiten voor jong en oud, zoals een boerenstormbaan, melkpak vissen, boerenbowlen, boerengolf en een klompenrace. Ook waren er twee pony’s waarmee kinderen konden wandelen en knuffelen, ook konden de pony’s verzorgd worden.