Categorieën: Nieuws

‘Ontsporing trein Arriva door combi van gebrekkig onderhoud en onvoldoende toezicht’

De oorzaak van de ontsporing van een Arriva-reizigerstrein, vorig jaar zomer, was een combinatie van gebrekkig onderhoud en onvoldoende toezicht op de staat van het spoor. Dat laat spoorbeheerder ProRail dinsdagavond weten.

De ontsporing bij het Hoofdstation vond plaats op 27 juni vorig jaar. Niemand raakte gewond, wel ontstond er veel schade waardoor een aantal dagen geen treinen konden rijden richting Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool. Direct na het ongeluk heeft ProRail onderzoek gedaan naar de oorzaak van de ontsporing. Uit het eindrapport blijkt dat onderhoud van het spoor, waarop de trein ontspoorde, te lang is uitgesteld. Ondertussen werden onvoldoende inspecties uitgevoerd om te zien of het spoor nog veilig berijdbaar was. Ook liet de aannemer na om extra onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan het verouderde spoor.

Verbeterprogramma
Na het ongeluk is een verbeterprogramma ‘Aantoonbaar Veilige Berijdbaarheid’, AVB, opgezet om deze oorzaken aan te pakken. “Dit programma ziet erop toe dat we de uitvoering van, en controle op onderhoudscontracten met onze aannemers, verbeteren en dat we meer gaan meten om de staat van het spoor beter in de gaten te houden”, laat ProRail weten. “De Inspectie Leefomgeving en Transport, ILT, houdt toezicht op de uitvoering van het programma.”

“Veel situaties van spoedonderhoud hangen samen met het niet tijdig uitvoeren van onderhoud”
Niet alleen het ongeluk bij het Hoofdstation is voor ProRail aanleiding om het AVB-programma op te zetten. Er is ook onderzoek gedaan naar andere veiligheidsincidenten en andere situaties waarbij veel treinhinder ontstond. “Dit gebeurde onder meer doordat we ongepland stukken spoor buiten dienst moesten stellen na constatering van gebreken aan het spoor. Dit speelde niet alleen in Groningen, maar bijvoorbeeld ook na de ontsporing van een goederentrein bij Terneuzen en op stukken spoor op de MerwedeLingelijn en tussen Geldermalsen en Tiel. Onderzoek toont aan dat veel van de situaties waarbij spoedonderhoud leidde tot treinhinder, samenhangen met het niet tijdig onderhouden en vervangen van dwarsliggers en van klemmen die de spoorstaven vastmaken aan de dwarsliggers. ProRail heeft de onderdelen op sporen waar dit speelde versneld laten inspecteren en waar nodig met spoed laten repareren of vervangen.”

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Groningen in 2024: feesten, demonstraties en afrondingen

Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…

6 minuten geleden

Dierenopvangcentrum Groningen doet mee aan Serieus Request voor Dieren

De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…

55 minuten geleden

Bij het UMCG kun je in 2025 terecht met alle zorgverzekeringen, Martini Ziekenhuis nog in onderhandeling

Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…

4 uur geleden

GIJS Groningen verliest van Sweetlake Panters, maar play-offs kunnen nog

De ijshockeyers van GIJS Marne Groningen zakken opnieuw op de ranglijst na een thuisnederlaag tegen…

5 uur geleden

Beste oliebollen uit de gemeente eet je bij Jantjes Oliebollenkraam én bij Tuinland

Er is dit jaar niet één oliebollenkraam die er in de gemeente Groningen met de…

7 uur geleden

Wedstrijd tussen FC Groningen en Heracles gestaakt na commotie op tribunes

Bij een 1-1 gelijke stand is de competitiewedstrijd tussen Heracles en FC Groningen definitief gestaakt…

18 uur geleden