Staatssecretaris geeft ‘kleine winstwaarschuwing’ af rond financiering Lelylijn

nieuws
Foto: Mennov1996 - Eigen werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91552780

Staatssecretaris Vivianne Heijnen gaf donderdagmiddag een ‘kleine winstwaarschuwing’ af richting de Tweede Kamer over de financiering voor de Lelylijn. Hoewel er veel wordt gepraat met Europa over de financiering van de spoorlijn, zijn de fondsen die nu beschikbaar zijn voor het project eigenlijk te klein om genoeg geld op tafel te krijgen.

Volgens Heijnen is er ambitie genoeg binnen de regering, maar de staatssecretaris stelt dat eerlijkheid een groot goed is: “Ik heb te maken met een enorm ambitieus coalitieakkoord, maar ook met het feit dat maar de helft van het geld aanwezig is wat nodig is voor het project.”

Fondsen

De eerste stappen om de kosten voor de Lelylijn te dekken (volgens de laatste raming zo’n tien miljard euro) zijn al gezet. Het Kabinet heeft drie miljard euro opzij gezet in het coalitieakkoord. Naast medefinanciering vanuit de regio moeten  Europese fondsen worden aangesproken om de Lelylijn te kunnen aanleggen.

Begin juni heeft Nederland bij de Europese Commissie aangegeven dat de Lelylijn opgenomen moet worden in het TEN-T netwerk (het Trans-Europese Transportnetwerk). Als dat gebeurt, komt het spoorproject in aanmerking voor subsidies uit de Connecting Europe Facility (CEF), een Europees fonds dat subsidies verstrekt aan projecten die zorgen voor betere transportverbindingen tussen lidstaten.

Het CEF een relatief groot fonds. Mocht de Lelylijn niet in dit TEN-T netwerk terecht komen, dan blijven alleen kleinere fondsen over met minder budget, zo stelt Heijnen. Daarnaast is de kans kleiner dat de Lelylijn bij deze fondsen terecht kan, omdat deze subsidieverstrekkers niet alleen bedoeld zijn voor infrastructurele projecten. Daar heeft de Lelylijn meer concurrentie om minder geld.

Heijnen: ‘Aan mijn ambitie zal het niet liggen, maar ik wil eerlijk zijn’

Op basis daarvan stelt Heijnen zich wel te willen inspannen om Europees geld binnen te slepen voor de Lelylijn. “Aan mijn ambitie zal het niet liggen, maar we moeten doorrekenen hoe we aan de benodigde miljarden gaan komen. Hoe dat precies moet, dat ik weet nu nog niet. Maar ik heb zelf onvoldoende miljarden.”