Het bewonerscomité Paddepoelster Brug T’rug is niet blij met het nieuws dat de Paddepoelsterbrug er in ieder geval voor 2026 niet komt te liggen.
Het gemeentebestuur heeft de gemeenteraad geïnformeerd over de huidige stand van zaken. Uit die informatie blijkt dat de nieuwe Paddepoelsterbrug op een hoogte van tien meter komt te liggen. In het landschap worden hellingbanen aangelegd. De verwachting is dat de verbinding in 2026 of 2027 hersteld zal zijn. “Met de tijdsplanning zijn we niet blij”, laat Stephan Bauman namens het bewonerscomité weten. “Na de aanvaring in september 2018 is de vraag neergelegd om een tijdelijke voorziening te treffen. Rijkswaterstaat liet daarop weten dat zoiets veel tijd kost, dat er procedures doorlopen moeten worden. Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van Verkeer liet daarop weten dat er haast gemaakt moet worden. De verbinding moet snel weer terug. Nu is Broeksma zelf aan de bal, en nu gaat het net zo langzaam.”
“Waar de brug komt te liggen is nog een raadsel”
Bauman baalt: “Vanaf december is de gemeente bezig om dit op te pakken. De verwachtingen waren hooggespannen, maar eigenlijk moeten we nu tot de conclusie komen dat er het afgelopen half jaar niks is gebeurd. Ja, we weten dat de brug tien meter hoog wordt en dat er hellingbanen komen. Maar waar de brug komt te liggen is nog een groot raadsel.”
“Zou jij een tien meter hoge brug naast je woning hebben willen liggen?”
De locatie noemt Bauman ook een spannend onderdeel. “Als je een lage brug zou aanleggen dan is deze makkelijk inpasbaar. Maar waar leg je een tien meter hoge brug met hellingbanen neer. Er staan bijvoorbeeld huizen in het gebied. Zou jij zoiets naast je woning hebben willen liggen? Je bent je privacy kwijt, de verkoopwaarde van je huis keldert en Het Groninger Landschap ziet het niet zitten omdat het een grote verstoring is van de weidevogels. Je hebt het echt over een enorme aantasting hè?”
Behartigen van de belangen
Ook voor het bewonerscomité wordt de situatie lastig. “Tot op heden hebben we geprobeerd de belangen van alle omwonenden en gebruikers te behartigen. Maar je komt straks op een punt dat we niet meer alle belangen kunnen behartigen. Ik noem punten als het uitzicht, het makkelijk gebruik kunnen maken van de brug, de waardedaling. We zullen voor ons zelf moeten gaan nadenken hoe we daar mee om moeten gaan, en hoe we dat het beste kunnen doen. Want het motto blijft dat we die brug graag terug willen hebben.”
“Het landschap wordt hier door flink verpest”
Op de vraag waarom dan toch niet een lage brug is Bauman duidelijk: “Dat is volgens Rijkswaterstaat onmogelijk. Terwijl dat inderdaad wel de meest makkelijke en goedkoopste oplossing is. Je had na de aanvaring de brug gerepareerd en alles was al lang in kannen en kruiken geweest. Maar in plaats daarvan vinden overheden het prima om veel geld en middelen over de balk te slingeren en om tegelijkertijd het landschap ook nog eens flink te verpesten. En wat heeft Nederland hier nu aan? Wat heeft Nederland nu aan zo’n tien meter hoge brug? De economie zal er niet harder door gaan draaien.”
“Heeft Rijkswaterstaat wel de juiste kennis aan boord?”
Grootste bezwaar om geen lage brug te plaatsen is dat schepen elkaar op die plek dan niet kunnen passeren. “We hebben de meest moderne technieken in dit land. Bij de spoorwegen, in de luchtvaart, op de wegen. Als er een te hoge vrachtwagen een tunnel in wil rijden dan gaan de slagbomen dicht. Systemen die er allemaal niet zijn op de vaarwegen van Rijkswaterstaat. Want ja, in de oude situatie konden schepen niet tegelijkertijd door de Paddepoelsterbrug. Maar door middel van een verkeersleiding dat aanwijzingen geeft, kun je dat ook in goede banen leiden. Je vraagt je echt af of Rijkswaterstaat wel de juiste kennis aan boord heeft, en of de politiek zich wel realiseert wat er precies allemaal speelt.”