Pro Bahn, de Duitse evenknie van reizigersorganisatie Rover, wil dat Nederland de spoorlijn tussen Groningen en Bad Nieuweschans elektrificeert en niet alleen inzet op waterstoftreinen.
Pro Bahn roept op om de geplande uitbreiding van de Wunderline massaal te versnellen. Volgens de reizigersorganisatie is het niet verantwoord om tot na 2030 te wachten met het omzetten van de enkelsporige lijn tussen Groningen en de Duitse grens, zeker niet nu Europa massaal inzet op ‘mobiliteitstransitie’. De reizigersorganisatie wil dan ook dat een reis tussen Groningen en Bremen niet meer dan twee uur mag duren. “De trein mag niet langzamer zijn dan autorijden, anders stappen mensen niet over.”
De nieuwe treinverbinding moet dan ook direct na de herbouw van de Friesenbrücke van start gaan, aldus Pro Bahn. De reizigersbond wil daarnaast af van de geplande waterstoftreinen op het traject tussen de Stad en Ihrhove.
“Nederland moet niet weigeren om de lijn tussen Groningen, Bad Nieuweschans en Ihrhove te elektrificeren. Het zou onvoorstelbaar zijn als de geplande waterstoftreinen meer dan 100 kilometer onder bovenleiding rijden van Ihrhove naar Bremen”, schrijft Pro Bahn. “Waterstof is verreweg de duurste emissievrije brandstof en heeft een rendement van iets meer dan 20 procent. Dat terwijl elektrische treinstellen rond de 90 procent rendement halen en dus op middellange termijn aanzienlijk goedkoper zijn.”
Met het einde van het jaar in zicht, is het ook tijd om naar je…
De ijshockeyers van GIJS Marne Groningen zakken opnieuw op de ranglijst na een thuisnederlaag tegen…
Er is dit jaar niet één oliebollenkraam die er in de gemeente Groningen met de…
Bij een 1-1 gelijke stand is de competitiewedstrijd tussen Heracles en FC Groningen definitief gestaakt…
Volgens ESPN is een FC Groningen-supporter naar beneden gevallen van de tribune tijdens de wedstrijd…
Winterstad Groningen stond vanavond om 19.00 uur een minuut stil vanwege de aanslag op de…