Het project Groningen Spoorzone is pas in de zomer van 2026 afgerond. De treinvrije periode van 51 dagen vindt pas in 2025 plaats, twee jaar later dan gepland. Dat heeft de gemeente woensdag bekendgemaakt.
In maart van dit jaar werd bekend dat de treinvrije periode van 2023 moest worden uitgesteld. Tijdens die periode zouden de regionale sporen worden doorgekoppeld, zodat de regionale treinen door kunnen rijden. Dan worden ook de perrons verlegd en aangepast en wordt de bustunnel onder de sporen geschoven. Daarna worden de bustunnel en het busstation afgebouwd.
De aannemer kon de oorspronkelijke planning niet halen vanwege diverse tegenslagen in de uitvoering. Zo werd eind december vorig jaar een betonstort niet gehaald, waardoor het nieuwe spoordek voor de huidige sporen 7 en 8 niet op tijd klaar was. De aannemer heeft nu aangegeven dat hij alle voorbereidende werkzaamheden pas in de eerste helft van 2025 af heeft. Pas daarna kan de nieuwe treinvrije periode plaatsvinden.
Wanneer die periode plaatsvindt wordt pas over een jaar duidelijk. Er moet namelijk rekening gehouden worden met de landelijke samenhang tussen alle werkzaamheden aan het spoor. Wel wordt nog gekeken naar mogelijkheden om de afbouw van de bustunnel en het busstation te versnellen. Volgens wethouder Philip Broeksma zal de gemeente Groningen niet opdraaien voor de meerkosten.