De druk op het Zuiderdiep wordt vanaf komend weekend zoveel groter dat het verdwijnen van de zebrapaden noodzakelijk is. Dat zegt wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van Verkeer woensdagmiddag.
Broeksma reageert daarmee op vragen van D66, GroenLinks en Student & Stad. Woordvoerder Isa Peters namens D66: “Sinds eind vorige week hebben we te maken met een nieuwe voorrangssituatie op het Gedempte Zuiderdiep waarbij twee zebrapaden zijn verdwenen. Wij vinden dat fietsers en voetgangers door de nieuwe situatie in het nadeel zijn geraakt. We zien ook, ondanks dat de situatie veranderd is, fietsers en voetgangers nog vaak voorrang nemen. De Werkgroep Toegankelijk Groningen heeft inmiddels zijn zorgen geuit, ook omdat een nieuw zebrapad niet toegankelijk is voor mensen in een rolstoel.”
Wethouder Broeksma (GroenLinks): “We staan aan de vooravond van een historisch moment”
Wethouder Philip Broeksma: “Het aanpassen van de situatie op het Zuiderdiep heeft alles te maken met de historische gebeurtenis die komend weekend plaats gaat vinden. Na zaterdag rijden er geen bussen meer over de Grote Markt en via de Oosterstraat. Dit heeft als gevolg dat bussen elders moeten halteren. Heel simpel gezegd betekent het dat er op het Zuiderdiep veel meer bussen bij gaan komen, waarbij het belangrijk is dat de afwikkeling op een goede manier gaat gebeuren.”
“Regelmatig onveilige situaties”
Broeksma vertelt verder: “Zoals u weet geven wij als College prioriteit aan fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer. In sommige situaties komen deze elkaar echter tegen, waarbij het dan belangrijk is om dit goed te regelen. Voor uw beeldvorming. Op dit moment stappen er dagelijks 4.500 mensen in en uit een bus op het Zuiderdiep. Daarbij zien we nu dat dit al regelmatig leidt tot gevaarlijke situaties, bussen die op elkaar moeten wachten, en bussen die vertraging oplopen waardoor het halen van een aansluiting met bijvoorbeeld een trein een hele kluif wordt.”
“Straks 8.000 in- en uitstappers op Zuiderdiep”
“In de nieuwe situatie hebben we straks 8.000 in- en uitstappers. Ook gaan er veel meer bussen rijden. Dan moet er iets gebeuren als je weet dat de situatie nu al gevaarlijk is. Het aanpassen van de verkeerssituatie hebben we in december vorig jaar besproken in deze raad. Eerder is er al over gesproken in een commissie, waarbij de Werkgroep Toegankelijk bij betrokken was. Dit kruispunt is expliciet behandeld. Ook is vermeld dat een zebrapad iets verder komt te liggen. Dat dit nog niet helemaal toegankelijk is, daar gaan we uiteraard mee aan de slag.”
“Bussen lopen tientallen seconden vertraging op”
“Als we de situatie niet aanpakken dan lopen bussen vertraging op. Dan moeten bussen op elkaar wachten, en kunnen ambulances in de knel komen. Dan kunt u zeggen, het is slechts een vertraging van tientallen seconden per bus. Maar als je dat doorberekend, per dag, per maand, per jaar, dan hebben we het over honderdduizenden euro’s die verloren gaan vanwege vertragingen. We hebben het over de betrouwbaarheid van een busverbinding, dat wil je goed uitvoeren.”
“We gaan het nauwlettend monitoren”
“Is er gekeken naar alternatieven? Je kunt fietsers omleiden via de Prinsenstraat en de Singels, maar onze inschatting is dat dat niet aantrekkelijk genoeg is. Deze nieuwe situatie gaan we de komende periode constant monitoren. Daarnaast wil ik in de herinnering brengen dat het Zuiderdiep op de nominatie staat om heringericht te worden. De resultaten die we nu op doen, gaan we in dat plan meenemen.”
Mariska Sloot (Stadspartij 100% voor Groningen): “Kan het niet duidelijker worden aangegeven?
Het uitgebreide antwoord van de wethouder kan rekenen op een reactie van raadslid Mariska Sloot van Stadspartij 100% voor Groningen. “De huidige situatie is heel verwarrend. De zebrapaden zijn weggehaald, maar je ziet nog wel duidelijk dat er zebrapaden gelegen hebben. Mensen gebruiken het ook nog als zebrapad. Kan daar niets aan gedaan worden? Kan het niet zichtbaar worden gemaakt?” Broeksma: “Ik vind dat een goed advies. Ik ga dit meenemen.”