De prijs voor de nieuwe Friesenbrücke bij Weener is opnieuw forse gestegen. Volgens de Duitse omroep NDR loopt het prijskaartje van de nieuwe spoorbrug, die de spoorlijn van Groningen naar Duitsland weer met Leer moet gaan verbinden, op van 125 naar 200 miljoen euro.
De Deutsche Bahn stelt dat hogere kosten voor bouwmaterialen en personeel de grootste oorzaak zijn van de prijsstijging. Ook ‘opslagen voor actuele risico’s als gevolg van de oorlog in Oekraïne’ zouden de prijs hebben opgedreven. Het is niet de eerste keer dat de prijs stijgt. Iets meer dan een jaar geleden werd al duidelijk dat de prijs voor de brug steeg van 66 naar 125 miljoen euro. Nu stijgt de prijs dus opnieuw.
De brug, die in 2015 werd aangevaren en sindsdien buiten gebruik is, zorgt ervoor dat treinen vanuit Groningen slechts tot Weener kunnen rijden. De verbinding tussen Weener en Leer gebeurt sindsdien met snelbussen. De nieuwe, 337 meter lange brug moet daar verandering in brengen. Eind 2024 moet de brug klaar zijn en onderdeel vormen van het Wunderline-project. Treinreizigers moeten dan in minder dan twee en een half uur van Bremen naar Groningen kunnen reizen.
Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…
De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…