Het verbod op de verkoop van snorfietsen op benzine, dat de Nederlandse regering in 2025 wilde invoeren, gaat niet door. Raadslid Benni Leemhuis van GroenLinks vindt dat jammer.
“Het is jammer dat het verbod vanwege Europese regelgeving niet door kan gaan”, vertelt Leemhuis. Een verbod alleen in Nederland is niet mogelijk vanwege EU-regels. Lidstaten mogen zoiets niet beslissen omdat het de interne markt van de Europese Unie zou schaden. Wanneer het verbod nu wel in kan gaan is onduidelijk. Leemhuis: “Daarom is het ook goed dat we in de gemeente Groningen extra maatregelen hebben genomen om fossiele brommers van het fietspad te krijgen. In de gemeenteraad waren er partijen die dit niet wilden, omdat het niet nodig was vanwege 2025. Maar als fractie zijn wel blij dat we toch die maatregelen hebben genomen.”
Wethouder Broeksma (GroenLinks): “Scooters en brommers met fossiele verbrandingsmotor stoten veel fijnstof uit”
Leemhuis verwijst naar een besluit dat in het voorjaar van 2021 werd genomen. Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van Verkeer maakte toen bekend dat het aantal fietspaden, waar snorfietsen en scooters met een fossiele verbrandingsmotor mogen rijden, flink ingeperkt gaat worden. In totaal gaat het om 43 van de 53 kilometer aan fietspaden. “Scooters en brommers met een fossiele verbrandingsmotor stoten veel fijnstof uit en dat is slecht voor de gezondheid,” aldus Broeksma. “Bovendien komt een verbod de veiligheid van ‘gewone’ fietsers ten goede.”
Voor het eerst meer elektrische bromfietsen verkocht
Ook het kabinet is teleurgesteld dat het verbod niet in 2025 ingevoerd kan worden omdat het een onderdeel was om de ambities van het Klimaatakkoord te kunnen halen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Verkeer wil nadenken of er ook andere maatregelen genomen kunnen worden. Deze plannen moeten uiterlijk komende herfst gepresenteerd worden. De vraag is echter of op het gebied van scooters en brommers maatregelen nodig zijn. Uit cijfers blijkt namelijk dat er vorige week voor het eerst meer elektrische bromfietsen werden verkocht dan bromfietsen op benzine. Bij snorfietsen is dat ook bijna het geval.
Luytink Tweewielers: “Men is steeds vaker op zoek naar elektrisch”
Bij Luytink Tweewielers aan de Violenstraat herkennen ze dat beeld: “Het aantal elektrische voertuigen dat wij verkopen neemt toe”, vertelt een medewerker. “Mensen geven het zelf ook aan als ze de zaak binnenstappen. Dan zeggen ze heel resoluut dat ze op zoek zijn naar een elektrische scooter. Aan de andere kant word je er ook door gedwongen. De regelgeving in Groningen is streng. En persoonlijk heb ik er niets op tegen. Elektrisch rijden is best wel mooi.”
“Na zes of zeven jaar is een batterij aan het einde van zijn leven”
Maar bij Luytink zijn er ook zorgen: “Kijk, als je een benzinebrommer hebt, die voertuigen kunnen zo vijftien jaar mee. Als er iets kapot gaat, dan vervang je het, en dan kun je weer heel wat kilometers maken. Bij elektrische voertuigen is het na zes of zeven jaar wel gedaan met de accu. Zo’n accu belandt in het milieu. En neem van mij aan, lithium is niet een fijn goedje. En ik zit tegelijkertijd ook te denken aan de veiligheid. Als tegenwoordig een elektrische auto bij een ongeluk betrokken raakt, en er is veel schade, dan wordt het voertuig preventief in een dompelbad gelegd, en na twee weken er weer uitgehaald. Accubranden zijn namelijk lastig onder controle te krijgen. Maar omdat er voor gekozen wordt om uit veiligheidsoverwegingen de hele auto onder te dompelen, is gelijk je hele voertuig total loss.”
Hovingh Scooters: “Je ziet steeds meer elektrisch”
Bij Hovingh Scooters aan het Kweldergras is een vergelijkbaar geluid hoorbaar. “Als je om je heen kijkt dan zie je in het straatbeeld steeds meer elektrische voertuigen. Daar kun je van alles van vinden, maar het is de tand des tijds. Als bedrijf richten wij ons nu nog niet op elektrische scooters. Wel hebben we wat stappen gezet op het gebied van elektrische fietsen, maar omdat er nog zoveel scooters en brommers met een brandstofmotor rondrijden, verwacht ik de komende jaren nog genoeg werk. En ook motoren en motorscooters. Door de coronaperiode heeft dit een enorme opleving gekregen, en hebben we het erg druk. De bedoeling was dat er vanaf 2025 geen fossiele brommers meer verkocht mochten worden, maar dat betekent niet dat ze gelijk allemaal van de straat zijn. In de toekomst gaan we waarschijnlijk wel de vertaalslag maken naar elektrisch. Maar op dit moment is dat nog niet aan de orde.
Verslaggever Ecco van Oosterhout maakte een reportage over de maatregelen die gemeente Groningen in het voorjaar van 2021 nam:
Bij Jimmy's in de Herestraat kon je dinsdagmiddag je eigen kerstpakket samenstellen. Er was een…
Een 40-jarige man uit Groningen is dinsdag veroordeeld tot een jaar celstraf, waarvan zes maanden…
In een woning aan de Akerkstraat in het centrum van de stad heeft dinsdagmiddag korte…
In de binnenstad van Groningen is het dinsdag een drukte van belang. Veel inwoners hebben…
De JOVD Groningen roept de gemeente op tot snelle actie om de onveiligheid bij Station…
Het reuzenrad geeft een mooi uitzicht over de stad, de ijsbaan op Grote Markt is…