Vakbond FNV wil dat Tweede Kamerleden zich uitspreken tegen de plannen van staatssecretaris Heijnen om meer concurrentie op het spoor toe te laten.
De staatssecretaris is van plan meer regionale lijnen open te stellen voor concurrenten van de NS. De lijn tussen Groningen en Zwolle is één van de lijnen waar de staatssecretaris onderzoek naar laat doen.
Doodsteek voor OV
Henri Janssen, bestuurder bij FNV Spoor, noemt een dergelijk openstellen ‘de doodsteek voor het openbaar vervoer’. Volgens Janssen gaat zo’n beslissing zorgen voor duurdere treinkaartjes en slechtere arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Ook vreest de vakbond dat onrendabele lijnen uiteindelijk stil komen te liggen.
“Hoewel wij de afgelopen weken met de NS-directie stevig de degens hebben gekruist over een nieuwe cao, is het voor ons zonneklaar dat NS als enige de treinen op het hoofdrailnet moet blijven rijden”, aldus Janssen. “NS behoort namelijk nog steeds tot de beste spoorbedrijven ter wereld. Het is voor alle Nederlanders en de Nederlandse economie van groot belang dat dit zo blijft.”
Reizigers schieten er niks mee op
Heijnen wil ook nieuwe aanbieders laten meebieden op de treinconcessies. Een zorgelijke ontwikkeling, zo stelt de vakbond. “Nieuw management en treinen met een ander kleurtje, maar de reizigers en medewerkers schieten er niks mee op”, aldus Janssen. “Sterker nog, de kans is groot dat het slechter voor ze wordt, omdat de nieuwe aanbieder zo goedkoop mogelijk de lijn wil exploiteren. Bovendien gaat het dividend niet meer naar de Nederlandse schatkist, omdat de regionale vervoerders in handen zijn van Duitse en Franse staatsbedrijven.”