Een ‘vijfde pootje’ aanleggen aan één van de twee rotondes bij de afrit van de Frieschestraatweg bij de Reitdiephaven, dat gaat voorlopig niet gebeuren. Omwonenden, ondernemers, de wijkvereniging Reitdiep, de provincie en de gemeente wilden met de verkeersmaatregel de drukte op de parallelweg (Reitdiephaven) oplossen, maar er liggen garageboxen in de weg. Volgens het gemeentebestuur zijn de boxen te duur om ze op te kopen en te slopen of te verplaatsen.
Al in 2018 trokken omwonenden van de drukke Reitdiephaven aan de bel over de drukte en de onlogische verkeerssituatie tussen de rotonde met de Professor Uilkensweg en de parallelweg van de N355. De raad dwong de gemeente toen te kijken naar een tijdelijke oplossing. Die werd gevonden in een aantal drempels in de straat, om zo de snelheden naar beneden te brengen. Voor de lange termijn wilden de omwonenden ook een oplossing, zeker als de westelijke ringweg op de schop gaat. Dan wordt de aansluiting tussen de Hoogeweg en de westelijke ring weggehaald. Dat zou mogelijk voor een kwart meer verkeer zorgen in de woonwijk.
De belangengroepen, de provincie en de gemeente staken de koppen bij elkaar. In een werkgroep kozen zij een voorkeursvariant uit: de Reitdiephaven zou, via een ‘vijfde pootje’ worden aangesloten op de noordelijke rotonde tussen de Professor Uilkensweg en de Frieschestraatweg. Fietsers zouden daarnaast niet meer via beide kanten van de rotonden kunnen rijden, maar slechts via de meest rustige westkant van de twee rotondes. Een aparte aansluiting vanaf de Uilkensweg richting het winkelcentrum zou het project moeten voltooien.
Maar dat gaat niet door. Het is te duur voor de gemeente om de ingreep alleen te bekostigen. Het prijskaartje (5,5 miljoen euro) wordt mede gestuwd door de grondstofprijzen. Maar de aankoop van een dertigtal garageboxen die in de weg staan, vormt het leeuwendeel van de beraamde kosten. Volgens het college is er gekeken naar een ‘uitgeklede variant’, maar daarvoor moet een twintigtal garageboxen worden weggehaald. Ook aan dit plan hangt een prijskaartje van 3,6 miljoen euro.
De gemeente wacht nu met verdere ingrepen aan de verkeerssituatie tot ongeveer 2030. Hoewel het druk is in de woonstraat van de Reitdiephaven (circa 4.200 verkeersbewegingen per dag) vermoeden de partijen dat de drukte pas vanaf dat moment een ontoelaatbaar aantal bewegingen aanneemt. De gemeente en de provincie stellen daarnaast te blijven lobbyen bij het rijk voor meer geld. De partijen blijven doorpraten, want volgens de gemeente komen er tussen nu en 2030 andere mogelijkheden om de Reitdiephaven te ontsluiten.
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…