De gemeenteraad besprak woensdag de concept dienstregeling voor 2023. Duidelijk is dat de gemeenteraad de busverbinding in Engelbert en Middelbert wil behouden.
“Voor het zomerreces hebben we de financiële begroting voor het openbaar vervoer besproken”, vertelt raadslid Benni Leemhuis van GroenLinks. “Het Rijk heeft de onverstandige keuze gemaakt om onvoldoende bij te dragen waardoor er overal in het land bezuinigd moet worden. De schade voor de stad Groningen is relatief beperkt gebleven. Daar zijn we blij mee, hoewel we wel erg ongelukkig zijn met een aantal late bussen die uit de dienstregeling verdwijnen. Wat betreft lijn 5, de lijn via Engelbert en Middelbert, is het belangrijk dat daar een oplossing voor komt. Voorts is het belangrijk dat de lobby in de richting van Den Haag op gang blijft. Nu de dienstregeling afbreken heeft gevolgen voor de reizigers.”
Rita Pestman (PvdA): “Al staan er maar twee mensen bij een bushalte, je zult maar net die ene zijn”
Rita Pestman is raadslid voor de Partij van de Arbeid. “Het is belangrijk om te zeggen dat het Rijk ons tot deze bezuiniging dwingt. Welke keuze we ook maken, je treft altijd mensen die van een bepaalde lijn gebruik maken. Als voor een bepaalde rit er twee mensen bij een bushalte staan, dan kun je zeggen dat de gevolgen meevallen, maar je zult maar net één van die twee zijn. Wij als fractie hebben een aantal zorgen. Ten eerste moet er een acceptabele oplossing komen voor de dorpen Engelbert en Meerstad. De lijnbus daar mag niet verdwijnen, ook vanwege een aantal recreatieve bedrijven in de dorpen die veel bezoekers trekken. Wij overwegen ook om een motie in te dienen bij de eerstvolgende raadsvergadering. Daarnaast maken we ons zorgen over het voor-zomerpakket dat na de meivakantie wordt ingevoerd, waardoor er vanaf dan veel minder bussen gaan rijden.”
Isa Peters (D66): “Er wordt gedaan alsof corona helemaal voorbij is”
Isa Peters van D66: “We staan voor een ingewikkelde keuze. Een keuze die ons vanuit Den Haag wordt opgelegd. Onze buren in Duitsland hebben het slim aangepakt. Daar kon je de afgelopen maanden voor 9 euro met regionale treinen door het hele land reizen. Zo kan het ook. We staan voor een uitdaging, met veel onzekerheid. We moeten rekening houden met corona. Er wordt gedaan alsof dat allemaal voorbij is, maar de cijfers laten helaas een ander beeld zien. We zullen alles uit de kast moeten trekken om mensen weer in het ov te krijgen. En als fractie vinden wij dat het heel belangrijk is om naar inwoners en omwonden te luisteren.”
Sten Wennink (ChristenUnie): “Rechtstreekse lijn naar ziekenhuis is belangrijk”
Behalve de buslijn via Engelbert en Middelbert, die vrijwel door alle fracties werd genoemd, ging het ook over lijn 7. Volgens een inspreekster rijdt die lijn niet meer rechtstreeks vanaf Vinkhuizen naar het Martiniziekenhuis. Overstappen in Hoogkerk of op het Hoofdstation is vervelend. Fractievoorzitter Sten Wennink van de ChristenUnie: “Een rechtstreekse verbinding naar een ziekenhuis is belangrijk. Overstappen en extra reistijd is vervelend. Kan daar extra gewicht aan gehangen worden?”
Wesley Pechler (Partij voor de Dieren): “Vertraging op lijn 4”
En het ging over lijn 4. Fractievoorzitter Wesley Pechler van de Partij voor de Dieren: “Ik heb de afgelopen periode regelmatig met lijn 4 gereisd. Het valt me op dat de bus iedere keer vertraging heeft. Dan gaan het om vertragingen tussen de 3 en 10 minuten. Komt dit vanwege de gewijzigde situatie op het Gedempte Kattendiep?”
Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks): “U kunt als fractie ook de handschoen oppakken”
Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van Verkeer beschrijft het belang van het openbaar vervoer voor de gemeente Groningen. “Als je kijkt naar het aantal mensen, dan reizen iedere dag 200.000 mensen naar de stad. Die 200.000 mensen vertrekken ook elke dag weer naar huis. We hebben op dit moment te maken met een rijksvergoeding die onder de maat is. Het is belangrijk dat daar aandacht voor wordt gevraagd. Wij doen dat, maar ook u als fractie kunt de handschoen oppakken door contact te zoeken met uw collega’s in Den Haag.”
“Met bewoners van Engelbert en Middelbert in gesprek”
Broeksma vertelt verder: “Als het gaat om lijn 4. Die bus rijdt met een hoge frequentie. Als er sprake is van vertraging dan is dat minder erg, want de volgende bus laat nooit lang op zich wachten. Het zou een ander verhaal zijn als de bus maar eens in het uur zou rijden. Lijn 5. We willen met de dorpen in gesprek. We begrijpen dat de meningen ook verdeeld zijn. Sommige mensen vinden de grote bussen bijvoorbeeld onhandig. We weten ook dat Meerstad verder wordt ontwikkeld waar veel mensen komen te wonen. We zullen daar echt in gesprek moeten, en de uitnodigingen hiervoor zijn verstuurd.”
“Lijn 7 rijdt rechtstreeks”
“De opmerking over lijn 7 kunnen wij niet zo goed plaatsen. Tijdens Operatie Julianaplein reed er geen rechtstreekse bus van Vinkhuizen naar het Martiniziekenhuis. Sinds 9 mei is er weer een rechtstreekse verbinding die vier keer per uur rijdt, in de zomer is dat twee keer per uur. Op zaterdag moet er wel overgestapt worden. Dus die opmerking begrijpen wij niet zo goed, hoewel wij wel vinden dat de bereikbaarheid van ziekenhuizen en zorginstellingen goed op orde moet zijn.”