Eind deze maand start het lesprogramma ‘Bitterzoet Erfgoed’ over het slavernijverleden van Groningen. Ruin 300 leerlingen gaan zich twee jaar lang in dit onderwerp verdiepen.
Diverse scholen en culturele instellingen in Groningen werken samen aan dit educatieproject. Dit leidt uiteindelijk tot de ontwikkeling van een lespakket dat beschikbaar wordt gesteld aan alle onderwijsinstellingen in Groningen. Het is het gevolg van de culturele manifestatie ‘Bitterzoet Erfgoed’, waarbij zo’n vijftig musea, culturele en educatieve organisaties aandacht hebben besteed aan het slavernijverleden in stad en provincie Groningen.
Jarenlang werd het geschiedenisonderwijs gedomineerd door trotse verhalen, zoals over de Gouden Eeuw. De schaduwkant hiervan werd daarbij nauwelijks belicht. Om het slavernijverleden van Groningen een vaste plek te geven in het voortgezet onderwijs gaan docenten uit het VMBO en VSO (Voortgezet Speciaal Onderwijs) een lesprogramma ontwikkelen, samen met educatie-medewerkers van culturele instellingen.
Het tweejarig programma start eind deze maand, met excursies nar de Groninger Archieven, Universiteitsmuseum en Museum aan de A. Ook nemen leerlingen deel aan een stadswandeling van het Discriminatie Meldpunt Groningen. De leerlingen van de Erasmusschool, CSG Wessel Gansfort en het Hogeland College zetten hun ervaringen om in kunst. Ze volgen ook nog workshops op het gebied van rap, spoken word, dans en graffiti.
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…