Hanzestudenten ontwikkelen app voor stottertherapie

nieuws
Foto: Oleksandr Pidvalnyi via Pixabay

​Studenten van vier verschillende opleidingen van de Hanzehogeschool hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van een app voor therapie tegen stotteren. Ontwikkelaar Bea van Meerveld vertelt er over op de website van de onderwijsinstelling.

Logopediste Van Meerveld bedacht de app, nadat ze haar zoon moeilijk aan het werk kreeg met oefeningen om zijn stotteren te verhelpen. Ze zag dat hij via een scherm meer aandacht had voor de therapie-oefeningen. Van Meerveld kwam vervolgens in contact met lector Digitale Transformatie Hilbrand Oldenhuis en docent-onderzoeker ICT Harald Rietdijk van de Hanzehogeschool, waarna het idee voor de app vorm kreeg. In totaal werkten 25 studenten van vier verschillende opleidingen aan de ontwikkeling van Ssstutterfly.

De app wordt met name gebruikt tijdens het begin van de therapie, vertelt Van Meerveld: “De eerste stap in de therapie is dat je kinderen laat kennismaken met stotteren. Ze leren dingen over hun eigen spraak of spraak in het algemeen. De kinderen leren door middel van de app ook over verschillende soorten stotters. Door de app weten gebruikers ook beter welke gevoelens er gepaard gaan bij het stotteren. Je werkt dus niet aan het stotteren zelf, maar wel aan de hele voorbereidende fase. Dat is wat de app nu doet.”

Ssstutterfly richt zich op kinderen tot 14 jaar. Gebruikers doorlopen in de app verschillende levels, waarmee ze beloningen verdienen. Als een videogame dus. Daarmee is de app perfect geschikt als motivator voor kinderen. Tijdens een eerste testfase gingen, naast stottertherapie, ook kinderen de app uitproberen. Waaronder de zoon van Van Meerveld: “Hij vond de app helemaal super. We gaan nu verder met een uitgebreide testfase met meer therapeuten en gebruikers.”