De reizigers terug in de bus en trein krijgen. Veel landen voeren een beleid om het openbaar vervoer na de coronaperiode te stimuleren. In ons land blijft dat uit. Raadslid Benni Leemhuis van GroenLinks noemt het zorgelijk.
“We weten allemaal wat de gevolgen waren van de maatregelen om het coronavirus onder de duim te houden”, vertelt Leemhuis. “Er werd veel thuisgewerkt, colleges werden op zolderkamertjes gevolgd. Treinen en bussen reden daardoor nagenoeg leeg rond. Het openbaar vervoer heeft heel erg onder de crisis geleden. Nu de samenleving weer open is zie je heel veel landen een beleid voeren om het ov te stimuleren, om mensen weer in de bus en trein te krijgen. En dat mis ik in Nederland.”
“In Duitsland wordt er iets ondernomen om de reizigers terug te winnen”
Leemhuis kijkt daarbij naar Duitsland. “Afgelopen zomer hadden ze het 9 euro-ticket. Daarmee kon je onbeperkt gebruik maken van regionale treinen. Dat was een groot succes. En nu wordt er het 49 euro-ticket ingevoerd. Dat is een maandkaart waarmee je onbeperkt kunt reizen. En ja, de invoering is in Duitsland niet zonder slag of stoot gegaan. Er is best wel een strijd gevoerd. Maar waar het mij om gaat is dat er iets gebeurd. Er wordt iets ondernomen om de reizigers terug te winnen.”
“In Nederland gebeurt niks”
In andere landen zie je een zelfde tendens: “Kijk naar Engeland. Dat land is nu niet bepaald een links progressief land, maar er is wel een stevige prijsverlaging doorgevoerd voor het ov. En in Spanje was in het afgelopen kwartaal ook een maatregelenpakket actief om de kosten te drukken en om reizigers te stimuleren om weer met het openbaar vervoer te reizen. In Nederland gebeurt niks. Tijdens de coronaperiode is er een steunpakket geweest om het vervoer in de benen te houden, maar aan dat pakket komt een einde, terwijl de reizigersaantallen nog niet op het niveau zitten van voor de coronacrisis.”
“Het openbaar vervoer is de poort naar de samenleving”
De gevolgen kunnen volgens het raadslid groot zijn: “Het huishoudboekje moet kloppen. Als er minder geld binnen komt dan ga je kijken waar je kunt snijden. Dan heb je het dus over verschraling. Buslijnen die minder frequent rijden, lijnen die worden opgeheven en prijzen van kaartjes die omhoog gaan. Dat is een hele vervelende discussie. Terwijl het openbaar vervoer voor veel mensen wel de poort is naar de samenleving, naar een evenement, een festival, familiebezoek of werk of studie.”
“We willen graag dat mensen de auto in Groningen laten staan”
Leemhuis zou graag zien dat de huidige regering van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie meer gaan doen om het openbaar vervoer te ondersteunen en te stimuleren. Dat stimuleren sluit ook aan bij het beleid van de gemeente Groningen. “In onze gemeente willen we graag dat meer mensen gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Dat het systeem van bussen en treinen zo goed en betrouwbaar is dat een auto op de parkeerplek blijft staan.
Op de Meerweg tussen Haren en Paterswolde heeft een automobiliste maandagmiddag een lantaarnpaal uit de…
Coöperatie Dichtbij organiseert komende maandag een speciale oliebollenactie voor het goede doel: Stichting Present Groningen.…
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
De FC Groningen-supporter die zaterdagavond tijdens de wedstrijd tegen Heracles Almelo door een plexiglas plaat…
De kerstmarkt aan de Papiermolenlaan van afgelopen vrijdagmiddag en -avond was een groot succes, aldus…
In een coffeeshop in de binnenstad van Groningen is in de nacht van zondag op…