Kinderen die woensdagmiddag het Museum aan de A bezochten werden voor even teruggevoerd naar het rampjaar 1672. Volgens Gabrielle Weitjens van het museum was het een succesvolle middag.
Hoi Gabrielle! Wat hebben jullie gedaan?
“Het is deze week herfstvakantie, en dat betekent dat we traditioneel uitpakken met leuke activiteiten. Vanmiddag konden kinderen een zeventiende eeuwse geldbuidel maken. Het is een hele leuke middag geworden waarbij zo’n 25 kinderen, met hulp van ouders en opa’s en oma’s aan de slag gingen. En ik moet je eerlijk vertellen dat ik onder de indruk ben van de resultaten.”
Hoe verliep de middag?
“We hebben de kinderen ontvangen in onze hal. Daar stelden we de vraag wat Groningen viert op 28 augustus. Omdat we best wel wat kinderen hadden van buiten de stad, werd die vraag niet helemaal beantwoord. We hebben uitgelegd dat 28 augustus een feestdag is in Groningen, waarbij we vieren dat het beleg van Groningen door de bisschop van Münster mislukt was. Groningen bleef vrij. In ons museum hebben we op dit moment een tentoonstelling, omdat het dit jaar 350 jaar geleden is dat dit plaatsvond.”
Jullie hebben ook met de kinderen de tentoonstelling bezocht hè?
“Klopt. Op de tentoonstelling zijn namelijk vier kinderen te zien die we uitgebeeld hebben alsof het 1672 is. Eén van die kinderen is een meisje uit Zuidwolde. Zij is op de boerderij de hele week druk bezig om kaas te maken. In die tijd waren er nog geen koelkasten, dus was het productieproces er op gericht om het op vrijdag te kunnen verkopen in de stad. Op vrijdag liep ze met haar kazen naar de markt in Groningen. De verkoop was een groot succes en er werd veel verdiend. Maar ja, waar laat je dan het geld? Daarom werd er in die tijd gebruik gemaakt van geldbuidels.”
Zo’n buidel uit die tijd laten jullie ook zien geloof ik hè?
“Ja. In een vitrine ligt een hele oude geldbuidel die gemaakt is van leer. Dat maakte vanmiddag heel veel indruk op de kinderen. Dat zoiets ouds er nog is, en ook nog bekeken kan worden. En je raadt het al. De kinderen kregen daarna de opdracht om zelf zo’n geldbuidel te maken. Op onze educatiezolder hadden we allemaal materialen uitgesteld als stoffen in verschillende kleuren die daarvoor gebruikt konden worden. En daar konden alle kinderen mee aan de slag.”
Dat lijkt me best wel moeilijk om iets te maken wat niet gebruikelijk is …
“Wij zijn oprecht verbaasd over de resultaten. Het lastigste was het maken van gaatjes in de stoffen. Maar aan de andere kant, kinderen kunnen ook verbazingwekkend veel. Ze zijn heel creatief en vindingrijk. Wij kijken terug op een geslaagde middag. En we zijn ook heel blij dat we zoveel kinderen mochten verwelkomen. De bedoeling is om kinderen hier meer naar toe te trekken, en het lijkt er op dat onze manier van werken zijn vruchten aan het afwerpen is.”
We hebben het over geschiedenis. Op scholen is dat een vak dat onder druk staat. In plaats van een zelfstandig schoolvak is het tegenwoordig onderdeel van een breed pallet aan vakken. Hoe belangrijk is zo’n activiteit als deze?
“Ik ben het met je eens dat de aandacht voor geschiedenis onder druk staat. Terwijl de geschiedenis laat zien hoe we gevormd zijn, waarom dingen zo zijn. Wel moet ik direct zeggen dat er in Groningen plannen zijn om de Groningse geschiedenis meer op de kaart te zetten. Er zijn leskisten en lesmethodes in ontwikkeling die kinderen moet wijzen op de rijke geschiedenis, met de rol van het rampjaar 1672 in het bijzonder.”
Tot slot. De geldbuidels. Mochten de kinderen die mee naar huis nemen?
“Absoluut. Terwijl ik met je praat vertrekt het laatste kind naar huis. We vroegen zojuist ook, wat ga je met de buidel doen. De één gaat er kastanjes in stoppen, maar anderen willen het gebruiken om er sleutels of om er geld in op te bergen. Leuk hè?”
Ook komende zaterdag vindt er in het museum een herfstactiviteit plaats. Dan worden er rolkragen gemaakt, die heel gebruikelijk waren in 1672. Deze activiteit begint om 14.00 uur.