NS en ProRail gaan de strijd aan met vallende bladeren: “Overlast voorkomen”

nieuws
Foto: costelbcc via Pixabay

Het herfstseizoen is begonnen en dat betekent traditioneel overlast op het spoor door bijvoorbeeld vallende bladeren. Om vertraging zoveel mogelijk te voorkomen nemen NS en spoorbeheerder ProRail verschillende maatregelen.

Eén van de maatregelen is het inzetten van geltreinen. In totaal hebben ProRail en NS twaalf treinen die een gel op het spoor kunnen smeren. Het gaat om de substantie Sandite, die uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel bestaat. Met de gel worden de sporen minder glad. Van de twaalf treinen zijn er acht reguliere reizigerstreinen. Bij deze acht treinen zaten de afgelopen jaren zogeheten SGM’s. Deze sprinters rijden echter niet meer, waardoor er dit jaar voor het eerst SLT-Sprinters zijn uitgerust met de installatie.

Vallende bladeren zorgen tijdens de herfst voor de grootste overlast. Als deze op de rails vallen, kunnen in combinatie met vocht, de sporen glad worden. Machinisten moeten hierdoor rustiger afremmen en langzamer optrekken, omdat men anders grip verliest. Dit betekent dat de remweg langer wordt, wat vertraging op kan leveren. De afgelopen twee jaar is er ook geëxperimenteerd met Wiel Rail Conditionering, WRC. Dit middel wordt normaal gebruikt om geluidsoverlast van het spoor te verminderen. Er is gekeken of het middel ook helpt om gladheid te voorkomen. De NS heeft echter moeten constateren dat het niet effectief is om gladheid te voorkomen.