Pleidooi voor Nedersaksenlijn overhandigd aan staatssecretaris Heijnen

nieuws
Foto Andor Heij. Station Emmen. Nedersaksenlijn

Het bidbook voor de aanleg van de Nedersaksenlijn is donderdag overhandigd aan staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat.

De Nedersaksenlijn moet Groningen verbinden met Twente. Daarvoor moet het spoor tussen Veendam en Stadskanaal gereactiveerd worden en moet er vanaf Stadskanaal, via Ter Apel, een spoorlijn naar Emmen komen.

Het bidbook werd overhandigd door de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel, gemeentelijke overheden alsmede het Duitse Graafschap Bentheim.

De provincies vinden de spoorlijn van groot economisch belang voor het noorden en oosten van het land. De Duitsers hebben ook belangen, omdat in 2025 het personenvervoer tussen Emmen/Coevorden en Bad Bentheim nieuw leven ingeblazen wordt. Door de Nedersaksenlijn is Groningen voor de Duitsers dan beter bereikbaar.

De eerste stap die gemaakt moet worden is de lijn naar Stadskanaal, waar nu nog een museumlijn over heen rijdt. Om die geschikt te maken voor personenvervoer is 115 miljoen euro nodig. Dat is twee keer zo veel dan waar rekening mee gehouden werd en dat is een grote tegenvaller voor de aanleg van de Nedersaksenlijn.

De staatssecretaris had dit voorjaar de provinciale en gemeentelijke overheden, die belangen hebben bij de Nedersaksenlijn, gevraagd de argumenten voor de spoorlijn op een rij te zetten. Daarom hebben de overheden het bidbook geschreven.

Heijnen zei bij de overhandiging van het bidbook dat ze enthousiast is over de aanpak van de noordelijke en oostelijke overheden en dat ze in de Tweede Kamer een breed draagvlak ziet voor de Nedersakesenlijn. De initiatiefnemers hopen dat die er in 2030 ligt.