Vanaf eind 2027 moeten Groningse treinreizigers op zeker twee trajecten met een waterstoftrein kunnen rijden. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden daarom donderdagmiddag een overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
Met ondertekening van de overeenkomst start Arriva vanaf nu met de Europese aanbesteding voor treinen. De provincie en de vervoerder verwachten dat reizigers vanaf eind 2027 met de waterstoftreinen kunnen reizen op het Groningse regionale spoor.
De treinen waarvoor donderdag werd getekend, worden ingezet op de bestaande trajecten Delfzijl-Groningen-Veendam. Incidenteel rijden de treinen ook op de andere spoorlijnen in Groningen en richting Leer. Als de aanleg van het spoortraject Veendam – Stadskanaal doorgaat, dan gaan ook hier de waterstoftreinen rijden.
De provincie Groningen, ProRail, het Rijk en Arriva willen alle treinen in Noord-Nederland zonder uitstoot en op duurzaam geproduceerde brandstof laten rijden. Volgens de provincie is ‘groene waterstof’ daarvoor de beste oplossing. Gedeputeerde Gräper is dan ook blij dat de aankoopprocedure kan beginnen: “Onze ambitie is om in 2035 volledig over te gaan op zero-emissie reizigersvervoer. Met deze ondertekening zetten we de volgende stap in de verduurzaming van het Groningse openbaar vervoer.”
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelde vorige week vijftien miljoen euro beschikbaar als bijdrage in de kosten. Ook heeft het Rijk een bijdrage toegekend van vijf miljoen euro voor waterstoftankinstallaties. Naast de rijksbijdrage voor de vier treinen, draagt Europa 5,8 miljoen euro bij en het Nationaal Programma Groningen betaalt nog eens zeven miljoen aan kosten voor de treinen.