Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van Verkeer gaat de komende periode in gesprek met woningcorporaties over de prijzen die gevraagd worden voor het betaald parkeren op eigen terrein. Dat liet Broeksma woensdagmiddag weten.
Broeksma reageerde daarmee op vragen van raadslid Hans de Waard van de SP. De Waard: “Een half jaar geleden heb ik hier ook vragen over gesteld. Het is namelijk zo dat er prijsverschillen bestaan. Mensen die parkeren op corporatiegrond betalen meer dan mensen die een parkeervergunning bij de gemeente aanvragen. Het gaat om een fors verschil, en dat lijkt me niet de bedoeling. Een half jaar geleden heeft de wethouder toezeggingen gedaan, en ik ben benieuwd hoe dat er voor staat.”
Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks): “Parkeeroverlast terugdringen”
Wethouder Broeksma: “Met het invoeren van het betaald parkeren, en het afgeven van parkeervergunningen, willen we de parkeeroverlast in straten en wijken terugdringen. Het moet niet zo zijn dat bewoners geen parkeerplek kunnen vinden omdat de straat vol staat met parkerende forenzen. Een belangrijk onderdeel daarin is dat woningcorporaties parkeergelegenheden realiseren bij hun gebouwen. Door hier voor te kiezen wordt de druk op de openbare ruimte kleiner. Omwonenden laten weten hier blij mee te zijn.”
“Beheer, onderhoud en een slagboom kost geld”
De wethouder vertelt verder: “Maar voor het parkeren op corporatiegrond wordt wel een prijs gevraagd. Een prijs die hoger ligt dan het op straat parkeren. Dat is ook logisch, want er zijn kosten aan verbonden. U moet denken aan beheer, aan bebording, aan onderhoud en soms moeten er ook slagbomen geplaatst worden. Uiteraard willen we voorkomen dat bewoners gaan kiezen om vanwege deze hoge kosten dan maar op straat te gaan parkeren, waardoor corporaties met ongebruikte parkeerplekken zitten en omwonenden de overlast zien toenemen. Het is prettig als er geparkeerd wordt op de plek die daarvoor is aangelegd.”
Winstwaarschuwing
“De afgelopen periode is er al met corporaties gesproken. De belangen en posities van de corporaties zijn ook door hen op tafel gelegd. Binnenkort gaan we weer in gesprek om te kijken of er toegewerkt kan worden naar een lager tarief. We vinden het belangrijk dat het geen winstmodel gaat worden. Wij houden u op de hoogte, maar daarbij wel een winstwaarschuwing, omdat we niet weten of we kunnen geven waar u om vraagt. Corporaties zijn zelf eindverantwoordelijk.”
Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…
De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…