Het gemeentebestuur trekt ruim 1,5 miljoen euro uit voor culturele instellingen in de stad. Met het geld kunnen ze hun financiële situatie verbeteren en nieuwe investeringen plegen.
Het geld was nog overgebleven van het bedrag dat het Rijk had gestort in het gemeentefonds, om de cultuursector te helpen, zich het herstellen van de schade die coronapandemie had veroorzaakt. Vanwege corona konden ze hun aanbod niet of nauwelijks realiseren waardoor er geen publieksinkomsten uit onder andere entree, horeca en verhuur kwam. De omzet en werkgelegenheid vielen sterk terug, soms tot het nulpunt.
Zo krijgt SPOT een budget van maximaal 460 duizend euro. SPOT is de organisatie achter onder meer de Oosterpoort en de Stadsschouwburg. Marketing Groningen krijgt 100 duizend euro voor een publiekscampagne cultuur. Er is ook een budget van 150 duizend euro als extra impuls voor het Cofinancieringsfonds. Daarmee worden culturele instellingen geholpen bij het organiseren van projecten.
De Kunstraad Groningen krijgt 300 duizend euro, als extra impuls voor het incidentenbudget. Het Arbeidsfonds Cultuur krijgt twee ton, evenals het Digitaliseringsfonds Cultuur.