Samen met zeven andere lokale en regionale overheden en de rijksoverheid gaven de gemeente en de provincie Groningen woensdag het startschot voor het onderzoek naar de Lelylijn.
Dat gebeurde tijdens het eerste bestuurlijk overleg voor het Deltaplan Noord-Nederland tussen noordelijke bestuurders en staatssecretaris Vivianne Heijnen. De bestuurders zien het startmoment voor het zogenaamde ‘MIRT-onderzoek’ als een belangrijke stap richting de nieuwe, snelle, rechtstreekse spoorverbinding tussen de Randstad, Groningen en Leeuwarden. Het onderzoek, met een bijbehorende ‘go of no’-beslissing, moet in het najaar van 2024 klaar zijn.
De nieuwe werkorganisatie rond het onderzoek wordt geleid door Stijn Lechner (IenW). Volgens de overheden is de keuze voor de Veendammer een logische, omdat Lechner veel ervaring heeft MIRT-trajecten als de Lelylijn. Zo werkte Lechner eerder Programmamanager Samen Bouwen Aan Bereikbaarheid voor de Metropoolregio Amsterdam, waarbij hij mede-verantwoordelijk was voor het vlot trekken van de Noord-Zuidlijn.
Staatssecretaris Heijnen is blij dat het onderzoek van start kan gaan: “De Lelylijn komt op stoom. Sinds maandag staat die letterlijk op de kaart in Europa. En ook hier in de regio maken we vaart. We hebben een gezamenlijke projectdirecteur aangesteld, en ik vind het mooi dat we bij het vervolg bewoners nadrukkelijk gaan betrekken.” René Paas (Commissaris van de Koning in Groningen) vult aan: ‘In het onderzoek dat nu wordt gestart kijken we hoe economie, woningbouw en een betere bereikbaarheid elkaar kunnen versterken. Het gaat niet alleen om de Lelylijn, maar ook om de samenhang met de Nedersaksenlijn, met verbeteringen van delen van het bestaande spoor en met de spoorverbinding met Noord-Duitsland. Alles voor een betere en snellere bereikbaarheid van het Noorden.”