Groningen Airport Eelde sluiten voor windmolens: “Dit is voor de bühne en verkiezingsretoriek”

nieuws
Foto: Kas van Zonneveld / Groningen Airport Eelde

Als het aan verschillende politieke partijen in de Groningse gemeenteraad ligt wordt Groningen Airport Eelde gesloten zodat er ruimte ontstaat om meer en hogere windmolens te plaatsen. Dat bleek afgelopen week.

De gemeente Groningen heeft de ambitie om in 2035 volledig CO₂-neutraal te zijn. Daarbij wil het dan ook zoveel mogelijk energie in eigen gemeente opwekken. Steven Bosch van Student & Stad: “Uit de plannen blijkt dat in 2035 er 54% van de energie van buiten de gemeente wordt gehaald. Wij vinden dat dit ambitieuzer kan. Door meer met zon en wind te gaan werken, kunnen de doelen omhoog. Als de omstandigheden veranderen, laten we hopen dat dat gebeurd, als Groningen Airport Eelde sluit, dan is meer wind mogelijk.” Ceciel Nieuwenhout van GroenLinks: “Als het om windmolens gaat moeten we de plannen van het Rijk afwachten. Zij komen binnenkort met details op hoeveel meter een windmolen van de bebouwing af moet staan. Feit is dat door Groningen Airport Eelde, en de aanvliegroutes, veel locaties afvallen. We moeten goed kijken of GAE daarom niet gesloten kan worden, zodat er meer mogelijkheden ontstaan.”

“Sluiting is voor de bühne”
Tijdens de raadsvergadering laat alleen de PVV weten dat het tegen sluiting van het vliegveld is. Op sociale media roeren meer mensen zich. Bijvoorbeeld Tom Roek, die zich GAE-watcher noemt. In een bericht aan OOG Tv schrijft hij: “Groningen Airport Eelde heeft vorig jaar meer dan 50.000 vliegbewegingen geteld. Ondanks dat was de gemeten stikstofwaarde in de naastgelegen natuurgebieden in de Drentse Aa afgerond 0,0 kilo stikstof, per hectare, per jaar. Ofwel, sluiting is voor de bühne en verkiezingsretoriek.”

Traumahelikopter en donorvluchten
Roek: “GAE heeft deze winter drie vakantievluchten. Toch willen enkele politici een maatschappelijk belangrijke luchthaven als Eelde sluiten. In het kader van verduurzaming. Met dit aantal vluchten is GAE juist de meest duurzame luchthaven van Nederland en is sluiting daarmee onnodig. Toch?” Met maatschappelijk belangrijk doelt Roek onder andere op het feit dat het vliegveld ook de thuishaven is van de traumahelikopter. Daarnaast landen er met enige regelmaat donorvluchten. Zo kwam bijvoorbeeld afgelopen week een donororgaan in Oostenrijk beschikbaar, waarmee enkele uren later een patiënt in Groningen geholpen kon worden.”

“Politiek in de Groningse gemeenteraad gaat niet over GAE”
Jan Wittenberg is woordvoerder namens de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde. Hij laat weten geen behoefte te hebben om op dit verhaal te reageren. “Wat de politiek in de gemeente Groningen ook zegt, de gemeente Groningen gaat niet over vliegveld Groningen Airport Eelde. Wat er gezegd is, dat is onzin”, aldus Wittenberg. Ondanks die reactie is VOLE geen voorstander om de luchthaven in bedrijf te houden. Een half jaar geleden liet men nog weten dat er onevenredig veel geld in het vliegveld wordt gestopt door de aandeelhoudende overheden. In het eerste half jaar waren er op Eelde 33.564 passagiersbewegingen, wat neer komt op gemiddeld 92 vertrekkende passagiers per dag. Wittenberg toen: “Dat is nog geen half vliegtuig vol.” Desondanks bleef het aantal vliegtuigbewegingen wel hoog, veroorzaakt door de Flight Academy, die op het vliegveld is gevestigd.

Dat de gemeenteraad niks over Eelde heeft te zeggen is volgens GroenLinks niet helemaal waar. De partij laat weten dat het goede banden heeft met de fracties in andere gemeenten en provincies.