Na het 9-euro-ticket komt Duitsland opnieuw met een initiatief om het openbaar vervoer in eigen land goedkoper te maken. Vanaf 1 mei kun je voor 49 euro per maand onbeperkt reizen. De Groningse politiek kijkt jaloers naar de oosterburen.
“Alle acties om het openbaar vervoer een hart onder de riem te steken die juich ik toe”, vertelt raadslid Andrea Poelstra van D66. “En dan niet alle ballen op de stad, maar juist ook op de landelijke gebieden. Dat dorpjes en kleine kernen ook beschikken over een goed netwerk aan openbaar vervoer. Wat je wilt is dat het openbaar vervoer een goed alternatief is voor de auto. En ondertussen worden er al mooie stappen gezet. Zo kun je straks met je pinpas inchecken bij de bus en trein. Dat maakt het al veel laagdrempeliger. En ook goed betaalbare tarieven, zoals een Duitsland-ticket, helpen natuurlijk enorm.”
49-euro-ticket
Hoe zit het precies in Duitsland? Het 49-euro-ticket is de opvolger van het 9-euro-ticket. Dat was bedoeld om het openbaar vervoer een boost te geven na de coronacrisis. Vanwege het succes was eerder al aangegeven dat er een permanente opvolger zou komen. Het ticket is vanaf 1 mei geldig in al het stads- en streekvervoer, maar niet in intercity’s en hogesnelheidstreinen. Daar moet gewoon een regulier ticket voor betaald worden.
Leendert van der Laan (Partij voor het Noorden): “De bus moet terug naar Woltersum en Thesinge”
Leendert van der Laan is fractievoorzitter voor de Partij voor het Noorden. “Het is misschien goed als ik eerst twee gedachten presenteer waar ik tegen aan hik. Het openbaar vervoer in Stad is niet te vergelijken met het ov in de Ommelanden. En dan heb ik het niet over dorpen als Ten Boer, Haren en Zuidhorn waar het prima geregeld is, maar ik heb het over dorpjes als Woltersum, Thesinge en Sint Annen. In deze dorpjes is het openbaar vervoer geen alternatief voor de auto. Een streekbus rijdt één keer per uur of één keer per twee uur of doet zulke dorpjes helemaal niet meer aan. Dat zul je veel beter op orde moeten krijgen. Dat netwerk moet fijnmaziger en betrouwbaarder, zodat er echts iets staat wat als een goed alternatief kan dienen.”
“Je zult elke drempel moeten slechten”
Van der Laan: “Het plan dat nu in Duitsland wordt gepresenteerd, dat zou denk ik heel goed kunnen helpen. Als je voor een vast tarief onbeperkt kunt reizen, dan gaan mensen vergelijken wat ze qua kosten betalen. Je zult mensen enthousiast moeten maken. Eigenlijk moet je elke drempel die er bestaat, die moet je slechten. Ik ben het wat dat betreft ook eens met mevrouw Poelstra dat een bankpas, waar je mee in kunt checken, een hele mooie en makkelijke oplossing is. Het aanvragen van een persoonlijke ov-chipkaart is nu een heel gedoe. Ee deel van de mensen zal daardoor afhaken.”
“Duitsland-ticket alleen voor mensen die op het platteland wonen?”
En zo’n onderwerp nodigt ook uit om wat proefballonetjes op te laten: “Want waar we een wereld kunnen winnen is het platteland. Als we zo’n Duitsland-ticket nu alleen voor de mensen op het platteland beschikbaar stellen, zodat de vraag naar openbaar vervoer in het Ommeland toeneemt, en er weer meer en volle bussen gaan rijden zodat het rendabel wordt, dan stimuleer je het openbaar vervoer en haal je veel auto’s van de straat.”
Andrea Poelstra (D66): “Wat wil je met het ticket bereiken?”
Poelstra: “Je zult heel goed moeten kijken wat je met zo’n Duitsland-ticket zou willen bereiken. Als je in Nederland langere reizen wilt maken, dan bestaan er op dit moment al goede alternatieven, waarbij de kosten behapbaar blijven. Het 49-euro-ticket zou dus echt een meerwaarde hebben voor reizen in je omgeving, bijvoorbeeld het dagelijkse woon-werk- of woon-school-verkeer. Wellicht is dan 49 euro nog wel een heel bedrag. Als je met je vieren thuis woont dan gaat het per maand al richting de 200 euro. Dat is voor veel mensen veel geld. Dus een heel interessant idee, en ik kijk zeker een beetje jaloers naar Duitsland. Sterk maken voor het openbaar vervoer vinden wij als fractie belangrijk. En we zullen echt de barricaden op moeten voor beter openbaar vervoer. Dat doen we al, en daar zullen we ons ook sterk voor blijven maken.”
Vorig jaar zomer klom raadslid Benni Leemhuis (GroenLinks) al op de barricaden om te pleiten voor meer steun aan het openbaar vervoer. Verslaggever Ecco van Oosterhout sprak toen met Leemhuis: