Het afgelopen jaar is het klantenaantal van de Voedselbank Groningen verdubbeld. Directeur Maria Jongsma noemt deze ontwikkeling zorgelijk en verwacht dat er in 2023 nog meer klanten bijkomen. Roos is klant van de voedselbank en Jacquelien was klant tot 2019. Zij delen hun ervaringen over de voedselbank.
“Afgelopen zomer was mijn financiële situatie niet al te best. Ik ben in augustus moeder geworden en ik studeer voor onderwijsassistent. Ik moet rondkomen van studiefinanciering en toeslagen voor mij en mijn zoontje.” Roos vertelt dat het niet de bedoeling is om van toeslagen boodschappen te moeten kopen. Dat zou in haar geval wel zo zijn als zij geen hulp kreeg van de voedselbank. Ze is sinds oktober klant, maar de eerste keer heen gaan vond ze erg spannend. “Het voelde alsof ik gefaald had, ook omdat ik net een kind had gekregen. Ik wilde het graag zelf kunnen doen.”
Het was voor Roos spannend om in haar omgeving te vertellen dat zij financiële problemen had. “Zodra je dat vertelt, voelt het alsof je de vuile was buiten hangt, het was heel persoonlijk. Uiteindelijk heeft WIJ Groningen mij geadviseerd om naar de voedselbank te gaan, daar ben ik heel blij mee. Door de voedselbank heb ik weer ademruimte gekregen.”
Jacquelien was van 2016 tot 2019 klant van de voedselbank. Zij heeft op zevenjarige leeftijd een ernstig auto-ongeluk gehad waardoor zij volledig is afgekeurd. In 2016 kwam ze vanwege omstandigheden in de schulden terecht. “Ik wilde niet naar de voedselbank toe, ik dacht dat ik mijzelf wel kon redden. Uiteindelijk werd mijn wereldje steeds kleiner en had ik niemand meer om mij heen.” Dat zorgde er destijds voor dat ze wel hulp zocht bij de voedselbank. Vanaf toen werd het makkelijker voor Jacquelien en kreeg ze weer nieuwe contacten.
In 2019 zijn de schulden van Jacquelien afbetaald. Toch blijft ze bij de voedselbank plakken, maar dan als vrijwilliger. Dit doet ze al vier jaar lang met veel plezier. “Als ik een dag niet ben geweest, dan mis ik het ook,” vertelt ze glimlachend.