Met zo’n 7.000 bezoekers die, ondanks de doorweekte start van het programma naar Grote Markt kwamen voor ‘Groningen telt af’, kijkt de organisatie terug op een succesvolle jaarwisseling.
“Met deze weersverwachting leek het allemaal behoorlijk in het water te vallen”, vertelt Wouter Vermeend, producent van het evenement. “Maar met de zevenduizend bezoekers die uiteindelijk op de Grote Markt stonden, hebben we toch ongeveer het publiek gehad wat we hadden verwacht. In combinatie met het weer was dat zelfs wat boven verwachting.”
Volgens Vermeend leverde de editie van zaterdagavond veel positieve reacties op, helemaal na twee jaar niks door corona. “We hadden dit jaar een enorm gemêleerd publiek en wat ook opvallend was: veel mensen in topjes en t-shirts. Ondanks de regen was het natuurlijk erg warm voor de tijd van het jaar.”
De laatste editie voor zaterdag vond plaats op de Vismarkt en het evenement van dit jaar, wat in samenwerking met de gemeente Groningen werd georganiseerd door een groep ondernemers uit de stad, is bedoeld als pilotproject voor een jaarlijks groeiend evenement. Vermeend ziet daarom, ondanks het succes van zaterdag, kansen om te groeien: “Het kan altijd mooier en beter. Voor volgend jaar denken we er vooral aan om meer cabaret en poëzie, om daarmee ook een aantal andere doelgroepen meer te bedienen.”