35 procent chauffeurs uitgereden tijdens eerste stakingsdag; treinen rijden, maar zijn minder lang

nieuws
Foto: Andor Heij

De eerste dag van de vijfdaagse staking in het streekvervoer heeft er maandagochtend voor gezorgd dat slechts 35 procent van de buschauffeurs in Groningen is uitgereden. Dat meldt vervoerder Qbuzz. Ook een aantal machinisten van Arriva staakt mee, maar het grootste gedeelte doet maandag niet mee aan de staking.

Volgens Qbuzz is het landelijke beeld over de impact van de staking erg wisselend. Het winterse weer speelde deze ochtend ook een grote rol. Daardoor konden niet alle bussen op tijd uitrijden. De regionale busvervoerder gaf afgelopen weekend al een negatief reisadvies uit.

Ook een aantal machinisten van Arriva staakt de hele week mee met de buschauffeurs. Ook zij willen een betere cao, alhoewel dit een andere is dan die van de buschauffeurs. Desondanks rijden de treinen van Arriva grotendeels wel. Alleen de machinisten van vakbonden FNV en CNV doen vandaag mee met de staking, zij vormen slechts een klein deel van de Arriva-machinisten. Het grootste gedeelte van de chauffeurs is lid van vakbond VVMC en zij staken woensdag. Dan valt het merendeel van de Groningse treinen waarschijnlijk wel uit.

Werkgevers binnen het stads- en streekvervoer gingen vorige week niet in op een ultimatum van de vakbonden. De werkgevers boden een loonsverhoging van acht procent, maar de vakbonden willen ook afspraken maken over een betere ouderenregeling en het aanpakken van de hoge werkdruk. In totaal vallen 13.000 medewerkers in het streekvervoer onder de cao. Naast de cao openbaar vervoer is er ook de cao Multimodaal. Hier vallen 1.200 werknemers onder waaronder de machinisten die op de regionale spoorlijnen rond Groningen rijden. De werknemers willen een cao waarin de inflatie wordt gecompenseerd, een eenmalige bonus van duizend euro, een hogere eindejaarsuitkering, een betere reiskostenregeling, uitbreiding van het geboorteverlof en een uitbreiding van de regeling om eerder te kunnen stoppen met werken.