Zo’n tweehonderd buschauffeurs, machinisten en stewards hebben woensdag geprotesteerd bij het Provinciehuis. Het protest was onderdeel van een stakingsmanifestatie die deze hele week plaatsvindt in het openbaar vervoer.
Buschauffeurs, aangesloten bij de vakbonden FNV en CNV, leggen deze hele week het werk neer en woensdag staakten ook de machinisten en stewards bij vervoersbedrijf Arriva, die lid zijn van vakbond VVMC. Het gevolg is dat er al de hele week minder bussen rijden, en woensdag het regionale treinverkeer rond Groningen helemaal stil ligt. De werknemers staken voor een nieuwe cao, waarbij de onderhandelingen tussen werkgevers en vakbonden maar moeilijk verlopen. De werkgevers willen de lonen met niet meer dan acht procent verhogen, waarbij er in 2024 een salarisverhoging van drie procent volgt. De bonden eisen respectievelijk tien en vier procent. Op dit moment is geen van de partijen bereid om te bewegen.
“Een buschauffeur vertelde dat hij maar minder drinkt zodat hij minder vaak naar het toilet hoeft”
Maar wie denkt dat het de werknemers alleen om meer loon is te doen, komt bedrogen uit. Wie zijn oor woensdag op het Martinikerkhof te luister legde, merkt dat het personeel zich vooral druk maakt over de werkdruk. De pauzes tijdens de diensten zijn te kort, waardoor men niet fatsoenlijk kan eten of gebruik kan maken van het toilet. OOG-verslaggever Johannes Rienks: “Een buschauffeur vertelde dat hij daarom maar minder drinkt, zodat hij minder vaak naar de wc hoeft. Terwijl dat natuurlijk niet gezond is.”
“Geen toezeggingen betekent meer actie”
De actie vond plaats bij het Provinciehuis omdat men graag in gesprek wilde met gedeputeerde Fleur Gräper (D66). Zij heeft Vervoer in haar portefeuille. Rienks: “Gräper maakt zich duidelijk zorgen. Ze liet weten zich er mee bezig te houden, en dat er volgende week een congres plaatsvindt in het bijzijn van de overheid. De provincie denkt daarin mee. Maar duidelijk was ook dat de gedeputeerde vanmiddag nog geen toezeggingen kon doen.” En die toezeggingen zijn voor de chauffeurs en machinisten wel belangrijk. Want zo stelt een buschauffeur: “Als er geen toezeggingen gedaan worden, dan gaan we nog meer actie voeren.”