BuurtzorgT heft cliëntenstop op: “Betrokkenheid klinkt duidelijk door”

nieuws
Foto: Josiah Norton from FreeImages

BuurtzorgT heeft de cliëntenstop, die in december was ingesteld, opgeheven. Dat heeft het gemeentebestuur laten weten in antwoord op vragen van Stadspartij 100% voor Groningen.

De cliëntenstop werd alleen ingesteld voor mensen die hun zorg verzekerd hebben bij onder andere Achmea/Zilveren Kruis, De Friesland, FBTO en Interpolis. Stadspartij 100% voor Groningen sprak in januari haar zorgen uit. Raadslid Yaneth Menger: “De gedwongen cliëntenstop zorgt ervoor dat deze mensen op een lange wachtlijst komen te staan bij andere zorgaanbieders. Dit terwijl de wachtlijsten in de zorg, ook voor verwarde personen en mensen die dringend psychische hulp nodig hebben, al veel te lang zijn.” Het raadslid vroeg aan het gemeentebestuur of het ook kon bemiddelen in de situatie.

“BuurtzorgT is voor ons een bekende en waardevolle partner”
Het gemeentebestuur laat weten dat een goede toegankelijkheid van zorg voor mensen belangrijk is. “Onze inzet richt zich daarbij op verschillende facetten en opgaven die zowel binnen onze directe beïnvloedingssfeer liggen als daarbuiten. BuurtzorgT is voor ons een bekende en waardevolle samenwerkingspartner en biedt onder meer hulp en ondersteuning aan mensen met een psychische kwetsbaarheid.” Het gemeentebestuur plaatst wel de kanttekening dat de zaak waar vragen over zijn gesteld primair een aangelegenheid is tussen BuurtzorgT en de zorgverzekeraars.

Cliëntenstop is opgeheven
Het college van B&W erkent ook dat lange wachtlijsten risico’s kunnen vergroten: “Het is evident dat uitblijven van passende zorg gedurende de periode dat iemand op een wachtlijst staat de problematiek veelal doet verergeren. Dat risico zien wij en mede daarom spannen wij ons in, samen met onze ketenpartners, om de wachttijden te verkorten.” Men geeft aan dat er contact is met BuurtzorgT en dat het goede nieuws is dat de cliëntenstop is opgeheven.”

Yaneth Menger (Stadspartij 100% voor Groningen): “Betrokkenheid klinkt duidelijk door”
Menger laat desgevraagd weten blij te zijn: “Ik heb oprechte waardering voor de wijze waarop het gemeentebestuur de vragen heeft beantwoord. Betrokkenheid klinkt duidelijk door en de zorg voor de kwetsbare groep, waar het in deze kwestie om draait, is prioriteit. Uiteraard blijf ik dit onderwerp volgen.”