Haren de Krant kraakt door bericht over ‘goudmijn’ in oude Ziggo-boxen: ‘Project X overtroffen’

nieuws
Afbeelding van website Haren de Krant

“Het blijft de vraag hoe dit bericht zo uit de bocht kon vliegen.” Met deze woorden beschrijft Hein Bloemink donderdagmiddag hoe zijn website Haren de Krant, die doorgaans rond de tweeduizend bezoekers op een dag trekt, donderdagochtend bezweek door één bericht.

De website, die doorgaans bericht over het reilen en zeilen in het Groningse dorp, bracht dinsdagmiddag een bericht over hoe Harenaar Ruben Vissinga harde schijven uit oude mediaboxen van Ziggo haalt. Deze harde schrijven, met een opslagcapaciteit van 500 GB per box, zijn voor Vissinga een goudmijn en de Harenaar pikt ze daarom bij bosjes op uit kringloopwinkels.

Blijkbaar willen meer mensen profiteren van de Ziggo-box ‘goudmijn’ die Vissinga ontdekte. Waar Haren de Krant normaal gesproken rond de tweeduizend bezoekers per dag heeft, kraakte de website van Bloemink donderdagochtend onder de druk van honderden bezoekers die tegelijkertijd het bericht op zijn website lazen. De webhost moest ingrijpen en zorgde voor meer ruimte voor het bericht, wat donderdagmiddag al door ruim 200.000 mensen werd gezien.

Meer lezers dan Project X

“Voor Haren de Krant is het een nieuwe ervaring, die Project X ruimschoots overtreft”, schrijft Bloemink donderdagmiddag. “Het blijft de vraag hoe dit bericht zo uit de bocht kon vliegen. Het is niet duidelijk wat de trigger was. Het bericht is dinsdag tussen 17.00 en 23.59 uur bijna 1500 keer gelezen. Dat was al veel. Er moet iets zijn gebeurd waardoor het bericht daarna eindeloos is gedeeld en uiteindelijk ook is opgenomen in een voorkeurslijst van Google.”

Handleiding

Ook Vissinga zelf werd overspoeld met reacties. De ‘gouddelvers’ willen vooral weten hoe ze zelf ook harde schijven uit mediaboxen kunnen halen. De Harenaar schreef daarom een handleiding, die onder dit bericht is geplaatst.