Er gaat komende week opnieuw gestaakt worden in het stads- en streekvervoer. Vakbonden CNV en FNV laten zondag weten dat komende woensdag en vrijdag het werk wordt neergelegd.
“We hebben de werkgevers tien dagen de tijd gegeven om te laten zien dat ze er met ons uit willen komen. Maar de reactie is ronduit teleurstellend”, reageert onderhandelaar Evert Jan van de Mheen van vakbond CNV. “Dit betekent dat we onze leden opnieuw oproepen om de bussen stil te zetten, deze week op woensdag en vrijdag.”
“We willen de druk op de ketel houden”
De onderhandeling in de cao Openbaar Vervoer zitten al maanden muurvast. “Een briefje met 9 regels, meer energie wilden de werkgevers kennelijk niet aan hun reactie besteden. In het briefje geven zij aan alleen weer in gesprek te willen, als de bonden onvoorwaardelijk en volledig hun ultimatum en actiedreiging intrekken. ‘Dat gaan we niet doen, we willen de druk echt op de ketel houden. Anders kunnen we blijven praten tot we een ons wegen. De werkgevers moeten zich realiseren dat veel chauffeurs het zat zijn en echt willen dat er nu eens goede afspraken komen over de werkdruk en over een regeling om op een gezonde manier je pensioen te kunnen halen.”
“Het gaat niet alleen over een loonsverhoging, maar ook om de hoge werkdruk”
Vakbonden CNV en FNV zijn ook niet blij met de reactie van de werkgevers die op hun beurt stellen dat het de chauffeurs alleen te doen is om meer geld. “En vervolgens roepen dat het geld er is. Natuurlijk, een goede loonsverhoging is belangrijk, maar het gaat om veel meer dan alleen dat geld. De hoge werkdruk, waardoor veel chauffeurs ziek uitvallen, is voor veel mensen een veel belangrijker onderwerp. Maar daar hoor je de werkgevers niet over. Kom nou eens met oplossingen. We hebben een groot aantal voorstellen gedaan om wat aan die werkdruk te doen. Maar zelfs een voorstel voor een iets langere pauze om ’s avonds normaal te kunnen eten is onbespreekbaar. Een pauze van 20 minuten in plaats van 15 minuten, is dat dan al te veel gevraagd?”
De vakbonden laten weten de acties minimaal 48 uur van tevoren worden aangekondigd zodat reizigers tijd en ruimte krijgen om alternatieve vervoersvormen te regelen.