Rijkswaterstaat gaat volgende week dinsdag en woensdag beginnen met de eerste werkzaamheden voor de aanleg van de tijdelijke hellingbanen voor fietsers en voetgangers bij de aangevaren Gerrit Krolbrug.
Dat maakte Rijkswaterstaat donderdagmiddag bekend.
Rijkswaterstaat begint met het graven van een aantal zogenaamde ‘proefsleuven’ aan de zuidelijke oever van het Van Starkenborghkanaal, aan de kant van de Korrewegwijk van de brug. Deze proefsleuven zijn bedoeld om de verankering van de damwanden te controleren. Daarom plaats Rijkswaterstaat komende week ook een aantal bouwhekken rond de plek waar de hellingbanen moeten gaan komen.
Dat is nodig, omdat de oevers van het kanaal eind vorig jaar voor vertraging zorgden bij de aanleg van de hellingbanen. De oevers aan weerzijden van de geplande hellingbanen waren niet sterk genoeg om de geplande constructie te dragen. Dat zorgde ervoor dat aanleg van de hellingbanen, die eigenlijk voor de afgelopen Kerstperiode klaar hadden moeten zijn, werd uitgesteld.
Inmiddels is de geplande constructie van de hellingbanen aangepast. Dit plan wordt halverwege deze maand opnieuw getoetst. Ook is er nog een nieuwe waterschapsvergunning nodig om te kunnen beginnen met de bouw. Als alles volgens planning verloopt, begint de daadwerkelijke bouw van de hellingbanen eind deze maand. De bouw van de hellingbanen zal ongeveer acht weken duren vanaf het moment waarop de bouw begint.
De hellingbanen, die het leeuwendeel van de tijdelijke fietsbrug over het Van Starkenborghkanaal gaan vormen, dienen als tijdelijke vervanging voor de Gerrit Krolbrug. Deze werd in mei 2021 aangevaren door een schip. De brug bleek onherstelbaar beschadigd en sindsdien kunnen fietsers alleen via een trap over de loopbruggen over de overweg.