In Provinciale Staten wordt woensdag gesproken over de aanpak van Ring West en het verbeteren van de situatie op de N355. Verschillende politieke partijen beschouwen het als de laatste kans om een alternatieve westelijke ringweg op de kaart te krijgen. In Paddepoel willen ze daar niks van weten.
“Als je naar de plannen kijkt, zoals het in de toekomst moet gaan worden, dan zijn wij in onze nopjes.” Aan het woord is Reinder Gooijaarts van de Wijkraad Paddepoel. “De afgelopen jaren heb ik in een klankbordgroep gezeten waarbij wij als inwoners van Paddepoel onze mening mochten geven. In deze groep waren ook andere wijken vertegenwoordigd. Wij zijn blij met het plan omdat de huidige Ring West nu een barrière is tussen Paddepoel en Vinkhuizen. Zeker als je als fietser of voetganger van wijk naar wijk wilt, dan zijn de tunneltjes niet een aanlokkelijke route. Dat dit straks verbeterd gaat worden, daar zijn we blij mee. Het wordt veiliger.”
“Er rijdt veel sluipverkeer door onze wijk”
En er is nog een reden waarom ze het in Paddepoel wel zien zitten. “We hebben te maken met veel verkeer dat door onze wijk rijdt. Tijdens de spitsuren is het hier druk. We hebben onderzoek gedaan naar waar dit verkeer vandaan komt, en waar ze naar toe moeten. Slechts een klein deel heeft een bestemming in onze wijk. Het grootste deel gebruikt de wijk om ergens naar toe te rijden. Bijvoorbeeld naar de Zernike Campus, of elders. Je hebt het over woon-werkverkeer dat door onze wijk sluipt. In het nieuwe plan wordt daar mee afgerekend. En dat komt de leefbaarheid van onze wijk erg ten goede.”
Tekst gaat verder onder de illustratie
Impressie van de vernieuwde westelijke ringweg ter hoogte van de zuidkant van de wijk Vinkhuizen. De verdiepte ringweg ligt in het hart van de afbeelding, met ernaast de nieuwbouw van de Reitdiepzone. Rechts het Reitdiep, met de fietsbrug tussen de wijken Vinkhuizen (links) en Paddepoel (rechts, buiten beeld). Foto: impressie uit ‘Ring West Verbindt’.
Westelijke Ringweg
De huidige Ring West is aangelegd in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Het noordelijke deel van de weg ligt precies tussen Paddepoel en Vinkhuizen. Ondanks het toepassen van slimme en kleine verkeersaanpassingen, heeft de weg het tempo van groei niet bij kunnen houden. De gelijkvloerse kruisingen zijn knelpunten in de spitsuren. Knelpunten die door de nieuwbouw de komende jaren in de Suikerbuurt en De Heldin groter zullen worden. De bedoeling is dat de nieuwe Ring West verdiept aangelegd gaat worden. Het bedrag is begroot op 274 miljoen euro, exclusief btw, prijspeil 2022. Verschillende politieke partijen zijn geschrokken, en zijn bang dat er eenzelfde fiasco dreigt als bij Ring Zuid. Zij stellen daarom voor om een nieuwe westelijke ringweg aan te leggen bij Westpoort, en deze aan te laten sluiten op de Friesestraatweg, met een aftakking richting Zernike.
“Wij twijfelen niet aan de resultaten van de onderzoeken”
Gooijaarts: “Ik ken deze geluiden. Maar er zijn direct heel veel vraagtekens. Hoe wil je die nieuwe weg dan precies aansluiten? En je loopt dan toch tegen heel veel barrières op? Er zijn rond Hoogkerk verschillende natuurgebieden waardoor je zo’n weg daar niet in kunt passen. Daarnaast zijn er berekeningen gedaan waaruit blijkt dat een nieuwe westelijke ringweg de verkeersstromen op de huidige Ring West niet zal doen af laten nemen, en ook de druk in de wijken blijft bestaan. Het is wat mij betreft een soort wensdenken van deze politieke partijen, zonder dat ze er goed onderzoek naar hebben gedaan. Kijk, de onderzoeken zijn er. Wij zijn realistische mensen, en wij twijfelen niet aan de overheid. Wij twijfelen niet aan de onderzoeken, en de resultaten die dat hebben opgeleverd.”
“Ring West had eerder aangepakt moeten worden dan Ring Zuid”
In de Westflank van Stad zal de komende jaren flink gebouwd gaan worden. In totaal zullen er 11.000 woningen gerealiseerd gaan worden op de Suikerzijde en De Heldin. Dat roept de vraag op of de verbouwing van Ring West daar wel bij past. Gooijaarts: “Eigenlijk had het andersom gemoeten. Eerst de aanpak van Ring West en daarna Ring Zuid. Dat had veel ellende bespaard. De verwachting is dat de uitvoering van dit project een hele tijd gaat duren. Ring Zuid moet eerst afgerond zijn, waarop men in 2026/2027 hier aan de slag kan. Ergens in 2033 zal het dan klaar zijn. Ring Zuid krijgt dan de taak om Ring West te ontlasten. Dus het vraagt om een bepaalde vorm van efficiëntie. Aan de andere kant, als je kijkt hoe Ring Zuid nu wordt aangelegd. Dat is toch ingenieus hè? Dat is toch prachtig? Ik kan daar echt met bewondering naar kijken. En daarom denk ik dat het met Ring West ook helemaal goed zal komen.”