Categorieën: Nieuws

GroenLinks vreest vervoersarmoede in Groningen door kabinetsplannen tegen fossiele kilometers

De Statenfractie van GroenLinks keert zich opvallenderwijs tegen de plannen van het kabinet om duurzamere brandstof voor auto’s te verplichten en de aankoopbelasting op benzine- en dieselauto’s te verhogen. De twee lastenverhogingen om de klimaatdoelen zouden in Groningen gaan zorgen voor ‘vervoersarmoede’ onder steeds meer inwoners.

Minister Jetten voor Klimaat en Energie legde de plannen eerder deze week voor aan het kabinet. Naar verluidt wordt de soep mogelijk iets minder heet gegeten dan opgediend, want de andere partijen binnen de coalitie lijken de plannen af te willen zwakken.

Desalniettemin keert de Statenfractie van GroenLinks zich tegen de plannen van Jetten, die volgens de minister bedoeld zijn om het aantal fossiele kilometers terug te dringen en daarmee de klimaatdoelen te halen. De Groningse GroenLinks-fractie stelt blij te zijn met de verduurzaming, maar maakt zich wel zorgen om de reismogelijkheden voor de inwoners van Groningen.

“In grote delen van de provincie zijn inwoners afhankelijk van de auto voor toegang tot bijvoorbeeld gezondheidszorg, school of werk”, schrijft Statenlid Bas de Boer (GroenLinks). “Een prijsverhoging kan ervoor zorgen dat meer mensen het niet langer kunnen betalen om naar deze noodzakelijke voorzieningen te reizen. Op dat moment is sprake van vervoersarmoede.”

OV moet (met of zonder Den Haag) soelaas bieden

De partij ziet wel een oplossing voor het probleem, namelijk goedkoper openbaar vervoer. Maar ook hier liggen problemen. Het OV Bureau Groningen-Drenthe kampt met structurele tekorten en heeft miljoenen extra nodig uit Den Haag. Als die er niet komen, moet de ov-koepel volgend jaar mogelijk snijden in de dienstregeling of de kosten voor een kaartje flink duurder maken. Tot nu toe weigert het Rijk met geld over de brug te komen.

Volgens de Statenfractie van GroenLinks moet het provinciebestuur daarom alles in het werk stellen om het OV beschikbaar te houden. “Het kan niet zo zijn dat de inwoners van Groningen door hoge kosten geen mogelijkheden meer hebben om te reizen”, besluit De Boer. “Met betaalbaar openbaar vervoer kunnen we mensen een alternatief bieden nu de auto duurder wordt. De provincie moet de verantwoordelijkheid hiervoor pakken, omdat het kabinet die laat liggen.”

Tom Veenstra

Recente berichten

DvhN haalt samen met twee andere kranten ruim 73.000 euro op voor Oekraïners

De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…

15 minuten geleden

Groningen in 2024: feesten, demonstraties en afrondingen

Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…

28 minuten geleden

Dierenopvangcentrum Groningen doet mee aan Serieus Request voor Dieren

De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…

1 uur geleden

Bij het UMCG kun je in 2025 terecht met alle zorgverzekeringen, Martini Ziekenhuis nog in onderhandeling

Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…

4 uur geleden

GIJS Groningen verliest van Sweetlake Panters, maar play-offs kunnen nog

De ijshockeyers van GIJS Marne Groningen zakken opnieuw op de ranglijst na een thuisnederlaag tegen…

6 uur geleden

Beste oliebollen uit de gemeente eet je bij Jantjes Oliebollenkraam én bij Tuinland

Er is dit jaar niet één oliebollenkraam die er in de gemeente Groningen met de…

8 uur geleden